It's not easy being green

Tuesday, July 22, 2008

Bij Sun Microsystems worden we ontvangen met een goed ontbijt en een bezoek aan het democenter. MySQL, Virtualisatie, Real Time Java, Sensoren (SunSpots) en Storage, en dat alles binnen een half uur op de vroege ochtend. Daarna werd achtereenvolgens ingegaan op Sun’s Open Source strategie en de manieren om daarmee geld te verdienen.

Bij Green IT in het Datacenter werd aangetoond dat het soms beter is om de temperatuur juist iets te laten oplopen, omdat de energiewinst wel eens groter kan zijn dan de kosten van te vervangen apparatuur. Roger Meike van SunLabs maaakte duidelijk dat Sun’s hoge R&D budget (jaarlijks ruim twee miljard dollar) zeker niet verlaagd zal worden. Sun’s innovatiekracht is de motor van het bedrijf, en de SunLabs zijn volledig vrij in wat ze ontwikkelen. Ze worden feitelijk betaald ‘tot put our business units out of business’. Ze kunnen daardoor zaken ontwikkelen die bestaande business wellicht volledig overhoop zouden gooien.

VP marketing Ingrid van den Hoogen kwam kort toelichten hoe het er met Sun voor stond. Ze wilde niet veel concrete gegevens geven, maar liet wel doorschemeren dat het weer beter ging. Hoeveel beter bleek een paar uur later, toen plotseling voorlopige cijfers van Sun naar buiten kwamen die beter waren dan verwacht. Of de hardnekkige vragen van sommige van onze journalisten aan de vroege publicatie debet waren of niet, dat is onbekend... :-)

HP Labs: home of the nanotechnology

HP ontving ons in zijn Labs. Een waar mekka voor de wetenschappelijk onderzoeker, en in uiterlijk en sfeer in scherp contrast met het bezoek aan Sun eerder deze dag. Hier geen fancy lunch, geen mooie demoruimtes, maar een echte onderzoeksomgeving; functioneel en in veel gevallen zonder daglicht. De eerste presentatie ging in op – hoe kan het ook anders – energieverbruik en het datacenter. HP onderzoekt hoe koel; ng en performance zo kunnen worden gereguleerd dat er een optimum ontstaat, en experimenteert darbij met het eigen datacenter. Daarna doken we het fundamentele onderzoek in met twee uitgebreide en enthousiaste presentatie over nanotechnologie. We ain’t seen nothing yet! Ander onderzoek betrof de high end digital printing-oplossingen van HP, de Indigo-reeks. Op het snel groeiende terrein van high end digitaal printen heeft HP inmiddels een marktaandeel van bijna 50%. “What can go digital, will go digital” na een korte stop in de kantoren van de heren Hewlett en Packard zelf gingen we naar de echte geboorteplaats van Silicon Valley en een officieel state monument : de garage waar HP eind jaren dertig begon. Indrukwekkend is al zijn eenvoud. Ook het schuurtje daarnaast waar vrijgezel Packard de eerste tijd sliep…