Analyse this!

Monday, August 03, 2009


Succesindicatoren van PR in het PR 2.0 tijdperk

Collega Erik schreef op 26 juli al over de uitdagingen die social media met zich meebrengen als het gaat om het bijhouden wat er over bedrijven gezegd wordt. Maar als we onze monitoring tool straks af hebben, weten we dat de volgende uitdaging al op ons wacht, want hoe laten wij als PR-mensen straks onze successen zien?

In the good old PR 1.0 wereld konden we het af met een overzicht van alle artikelen die een PR-actie opleverde. Een door ons of een door de klant opgezet overzicht met daarin meestal de vermelding van de oplage, lengte van het artikel, de tone of voice of voice, etc. Zo'n overzicht in combinatie met de advertentiewaarde gaf klanten in elk geval een aardige inschatting van het succes van hun PR-campagne. Hoewel daar ook de nodige haken en ogen aan zaten natuurlijk. Maar in de PR 2.0 wereld is alles anders.

In de PR 2.0 wereld kan een succesvolle PR-campagne voor een productintroductie bijvoorbeeld bestaan uit diverse tweets van twitteraars met veel volgers, een op YouTube veel bekeken filmpje en een paar reviews van invloedrijke bloggers. Maar ook de resultaten bereikt in traditionele off- en online media moeten nog steeds worden meegenomen. 'Analyse this' wordt dan een heel interessante uitdaging. Want wanneer kun je in het PR 2.0 tijdperk spreken van een succesvolle PR-campagne? De term advertentiewaarde heeft met de opkomst van PR 2.0 zijn glans definitief verloren wat mij betreft. Een zoektocht op internet levert wel enkele mogelijkheden voor het meten van PR succes op.

Bij Amerikanen draait bijvoorbeeld alles om conversie. Ze zetten het aantal benaderde bloggers en journalisten graag af tegen de uiteindelijke zichtbaarheid op internet die dit oplevert. Een andere optie is dat we PR-succes gaan bepalen aan de hand van extra gegenereerde traffic naar de website van de klant. Dat kan relatief eenvoudig door elke klant Google analytics te laten toevoegen aan zijn website. Echter, het doel van een PR-actie is niet altijd het generen van extra traffic naar een website van een klant. Soms hebben klanten er meer baat bij dat hun artikel op een toonaangevende site vaak gelezen wordt en zo bijdraagt aan het laden van autoriteit over het bedrijf.

Een andere optie is dat we PR-succes gaan bepalen aan de hand van resultaten in zoekmachines. Is de Page Rank door de PR-actie verbeterd of niet? Dat is relatief eenvoudig te controleren, maar er zijn ook andere factoren die Page Ranks beïnvloeden, zoals de structuur en plaatsing van nieuws op de eigen website, dus of dat nu de ultieme meeteenheid is? Of gaan we last but not least gewoon ons bestaande analysemodel proberen aan te vullen met de belangrijkste succes indicatoren van social media (het aantal keren dat een filmpje is bekeken, het aantal volgers dat een twitteraar heeft die over dat product twittert, etc.) Dan blijft er veel bij het oude, maar dan missen we wellicht ook een aantal andere succes indicatoren. Kortom, elk voordeel heeft zijn nadeel als het hier om gaat. To be continued dus!

Labels: ,