Say what !?

Monday, July 06, 2009

Heeft u enig idee wat er over u gezegd wordt? Niet in de wandelgangen maar in de media? Ja? Echt alles? Denk het niet. Zelfs de grootste monitoring-specialisten krijgen het nauwelijks voor elkaar. Ze zoeken de niches op, die dingen waar ze wel goed in zijn. Aan u om al die bevindingen bij elkaar te brengen tot het grote geheel. Vast een tip: begin er niet aan. Kost een flinke duit en je bent zo uren kwijt aan het verzamelen en samenvoegen. En ik kan het weten, want ben er wel aan begonnen... Mijn advies, laat het een ander doen. Is sowieso vaak handig. Als je je PR al uitbesteedt, waarom het bijhouden van de resultaten dan ook niet? Een goed PR-bureau voorziet daarin, en biedt het zelfs standaard aan. Bovendien gaat het niet alleen om het bijhouden. De interpretatie is minstens zo belangrijk. Daarvoor is kennis over het medium en de auteur nodig. En er zijn nogal wat auteurs dezer dagen...

Knipseldiensten zijn prettig. Ze houden redelijk bij wat er in de offline publicaties geschreven wordt. Online wordt al lastiger. Traditionele nieuwssites haalt Google Alert er soms uit, maar niet zo realtime en volledig als Google doet geloven. De echt sappige verhalen zijn bovendien te vinden op de social media. En daar wordt het tricky. Want social media zijn internationaal, terwijl negen van de tien mensen alleen willen weten wat er lokaal over hen geschreven wordt. Technorati biedt uitkomst voor blogs, met een taalgevoelige zoekoptie, evenals Google Blogsearch. Opvallend dat de twee met verschillende hits terugkomen. Collecta is nieuw en pakt heel veel media, maar is niet op taalniveau in te stellen. Voor het volgen van een event terwijl je niet aanwezig bent is er Almost.at. Alleen moet je wel een event hebben van enige omvang. En dan Twitter. Twilert is goed, maar soms net wat te traag. Twitter's eigen searchengine voldoet dan beter, maar kijkt, uiteraard, alleen maar naar Twitter.

Kortom, de ultieme tool is er nog niet. Dus maken we die zelf. Nog in Beta voorlopig, maar dat is met alle coole apps het geval, dus dat stempel houden we nog even. Maar soms geldt: als je het goed wilt hebben, moet je het zelf doen. Dit keer doen we dat dus, voor onszelf en voor onze klanten.

Labels: , ,