‘De aap kan praten’: Over beeldvorming en reputatie

Wednesday, July 08, 2009

Ik heb vandaag een blog gepost op MarketingFacts over beeldvorming en reputatie. Het idee kwam naar aanleiding van een gesprek met een bevriende journaliste. Samen hebben we de post gedicht. Nu is het nog maar afwachten wat het met mijn reputatie gaat doen en welk beeld er over Whizpr gevormd wordt. De lezers van MF zijn kritisch. Door te bloggen neem ik wel een risico, het kan niet in de smaak vallen. Net als het waarschijnlijk oprechte verhaal van de dame in het voorbeeld dat ik gepost heb op MF.

Hieronder mijn post:
Ik sprak pas geleden met een bevriende journaliste, die ook blogt voor verschillende sites. Zij vertelde mij een verhaal dat een mooi voorbeeld is van de kracht van social media en hoe je als pr-persoon hier rekening mee moet houden. Ter leering ende vermaeck: een bedrijf (we noemen het Speelgoed NV) organiseerde een bijeenkomst voor journalisten en relaties, met een barbecue en een borrel en een lezing over reputatie en beeldvorming, “want het moet wel over werk gaan”. De PR-medewerkers van Speelgoed waren erg opgewonden over deze zomerborrel, die altijd mooi weer kende en een groeiend succes was.

Een handvol journalisten werd met open armen ontvangen en beschaafd ondervraagd over hun opdrachtgevers. Een van deze journalisten was een freelancer die niet direct over speelgoed schreef en evenmin voor door Speelgoed direct herkenbare media. Deze journalist was derhalve niet interessant voor de PR-mensen. Dat was jammer, want deze journalist (mijn vriendin) heeft wel een enorm netwerk waarin ze mensen vertelt over de PR-borrels die ze bijwoont en de mensen die ze heeft ontmoet.

Wat haar uiteindelijk het meest is bijgebleven van deze netwerkgelegenheid was niet de prettige sfeer, de aardige mensen of de superieure producten van Speelgoed NV. Nee, het waren de uitspraken van de PR-medewerker die vol ontzag was voor haar zwarte directeur. Een zwarte directeur die opgroeide in een klein dorpje in donker Afrika, minstens vier talen vloeiend spreekt, meerdere studies heeft afgerond en nu leiding geeft aan de Nederlandse divisie van een grote internationale organisatie. Ze raakte niet over hem uitgepraat.

Wat nu zo gênant was, zeker gezien de recent ondergane lezing over beeldvorming, was dat haar ontzag niet alleen gebaseerd was op bewondering, maar vooral op verwondering. Hoe een zwarte man uit zo’n klein dorpje het toch zo ontzettend goed deed! En dat in een bedrijf waar “nauwelijks gekleurde mensen” rondliepen! Bij het horen van dit verhaal was mijn eerste reactie, hard lachend ‘Ah, de aap kan praten’.

Dus beste PR-mensen, wanneer u weer eens een borrel geeft en met journalisten praat, let dan even op uw eigen vooroordelen. En denk ook nog even aan de kracht van sociale media zoals weblogs, die zo bepalend kunnen zijn voor de beeldvorming rondom uw bedrijf. Want voor hetzelfde geld had hier niet Speelgoed NV gestaan, maar de naam van uw eigen onderneming.

Labels: ,