Verkopen via internet. What works best?

Monday, July 13, 2009




Stel, je hebt drie kaartjes voor het dance-event Dancevalley op 11 juli in Spaarnwoude. Alle vooruitzichten zijn goed; er staat een fantastische line-up aan dj's en er is mooi weer op komst. Er kan niks misgaan. Toch?

Totdat vier dagen voor de party één van de feestgangers twee verstandskiezen laat trekken (waarbij vervolgens de zwelling de vorm aanneemt van een flinke meloen en een kwartier rechtop zitten het maximum is). Daar gaat Dancevalley....

Dat was het startpunt van de battle, met als inzet zo effectief en tegen het aantrekkelijkste bod drie kaartjes verkopen.

Ongeveer gelijktijdig heb ik de kaartjes aangeboden via Hyves,Twitter en Marktplaats. De reacties?

De eerste reactie kwam binnen vijf minuten via Twitter; waarbij twee attente collega's mijn aanbieding voor drie kaartjes voor Dancevalley hebben geretweet naar hun eigen netwerk. Ook de tweede reactie kwam binnen tien minuten via Twitter, waarbij een vriendinnetje vroeg wat de kaartjes zouden moeten kosten.

Ook Marktplaats leverde binnen een kwartier twee reacties op: één persoon wilde één kaartje hebben (mits ik dat ene kaartje even naar Arnhem kwam brengen) een ander bracht een bod uit van 40 euro per kaartje.

Daarna bleef het heel lang stil....

Vervolgens heb ik zelf op iemand gereageerd die geen drie, maar twee kaartjes zocht. Wat is beter; twee kaartjes verkopen van 50 euro per stuk (met de hoop dat ik die ene losse ook nog verkoop) of alle drie voor 40 euro per stuk? (Zie daar het Marktplaats-dilemma; wanneer is de juiste tijd om een bod te accepteren?)

Uiteindelijk, ontelbare telefoontjes en mailtjes later met potentiële, afhakende en daadwerkelijke kopers, was ik de kaartjes kwijt. Ongeveer twaalf uur later. Via Marktplaats.

Mijn conclusie? Marktplaats is toch de beste manier om iets te kopen of te verkopen. Twitter is een goede tweede om snel je advertentie te verspreiden (maar daadwerkelijke verkoop hangt denk ik af van de grootte van je netwerk) En Hyves? Die heeft geen rol gespeeld in deze battle...