De waarde van online versus offline

Friday, July 25, 2008

Ofschoon onze klanten nog steeds wel heel blij zijn met een ' echt knipsel', merken wij dat we zelf geleidelijk toch meer en meer waarde hechten aan online coverage en aanwezigheid. Maar zien onze klanten dat ook zo?

Onder consultants, salesmensen, engineers, analisten, en account managers bij onze grootste klanten heeft Whizpr een onderzoekje uitgevoerd om het belang van online publicaties versus offline beter in beeld te krijgen. In totaal werd door 104 mensen meegewerkt aan dit onderzoek. De meeste antwoorden kwamen van Sylis (26), gevolgd door Sun (22), EDS (20), Cisco (11) en Bull (10).

Het trekken van eenduidige conclusies is nog niet zo eenvoudig. Er zijn antwoorden die elkaar wat tegenspreken. Hoewel 33% van de repondenten de IT-bladen als belangrijkste bron noemt, tegenover 24% IT-nieuwssites, blijkt er gemiddeld twee keer zoveel tijd besteed te worden aan online nieuwslezen ten opzichte van offline.

AG en Computable blijken over de hele breedte ongeveer gelijkwaardig te worden beoordeeld in hun belang en geloofwaardigheid. De aanstormende PR 2.0 instrumenten als RSS, Podcasts en Video, spelen nog maar voor een klein clubje een rol. De meerderheid maakt er nog niet of nauwelijks gebruik van. Collega’s blijven wél heel belangrijk als bron, ook omdat ze af en toe iets doorsturen.

De eerste conclusie is dat hoewel veel mensen online wel wat nieuws bekijken en scannen, ze toch nog graag terugvallen op erkende bronnen, die ook qua onafhankelijkheid en neutraliteit ‘onverdacht’ zijn. Ofschoon de online publicaties Webwereld, Tweakers en Nu.nl aan belang winnen, blijkt het hebben van een offline variant toch nog een groot voordeel.

Snelheid, vindbaarheid, archivering en copieergedrag, maken dat goede online coverage en goed online reputatie management steeds belangrijker worden. Via Google is een artikel, positief of negatief, in principe tot in lengte van dagen terug te vinden. Neem bijvoorbeeld dit voorbeeld van een artikel dat volstrekt onjuist was, maar toch een eigen leven ging leiden en nog steeds terug te vinden was, totdat KPN deze week het archief van Planet killde...

Toegegeven, het aantal lezers en het leesgedrag zijn minder eenduidig vast te stellen dan bij hardcopy uitgaven, maar tegelijkertijd is ook bij die laatste categorie niet altijd meer duidelijk wat er nu daadwerkelijk gelezen wordt. Dat kan bij online coverage in principe goed gemeten worden.

Wij gaan dus gewoon door met het ontwikkelen en uitproberen van nieuwe online-gerichte PR-instrumenten en merken dat onze klanten daar ook steeds vaker in mee willen gaan.

Labels: