Friday, July 14, 2006

PR voor het PR-vak

In de nieuwsbrief van VPRA bespreekt collega Hubert Wisse een aantal trends die zichtbaar zijn in de PR. Hij baseert zich op onderzoeksantwoorden van meer dan 40 seniore vakmensen in de Verenigde Staten, Canada, Australië, Rusland en het Verenigd Koninkrijk. De meesten van hen waren PR bureau-directeuren, maar ook bedrijfspractici en trainers. Als je dit stuk leest vraag je je af waarom een bedrijf nog zou moeten investeren in PR. Een snelle conclusie is dat PR geïntegreerd is met marketing. Strategie wordt namelijk op dat niveau bepaald. De PR-adviseur heeft zodoende geen toegevoegde waarde voor het senior management. Ik vind het te betreuren dat een vakman als Hubert Wisse zo’n beeld van PR naar buiten brengt. Dit is niet zo’n goede PR voor ons vak. Een aantal punten herken ik wel, maar zijn als goede PR-specialist eenvoudig te weerleggen. Een goed PR-adviseur weet zijn klant erop te wijzen wat het verschil is tussen PR en marketing/advertising. Die is in staat het verschil in benaderingswijze van de verschillende doelgroepen aan te tonen. Die heeft de creativiteit om in de grote stroom informatie toch de aandacht van die journalist te krijgen voor de boodschap die de klant naar buiten wil brengen. Hubert Wisse haalt eveneens de onderhandelbaarheid van het PR-product aan als trend. Ik denk dat de meeste bureaus daar hun geloofwaardigheid verliezen. Contractcondities leiden tot het sturen op productiviteit en rentabiliteit. Hart voor het vak én de doelen van de klant gaan daarmee verloren. Betrokkenheid en creativiteit leveren mijns inzien inderdaad meer resultaat op.