To blog or not to blog...

Thursday, July 06, 2006

In het FD van 6 juli staat een mooi verhaal over bloggen door CEO's. Proefballonnetjes of hogeschool-PR?


Deloitte verbergt nieuws in het ceo-blog

Door: JAN FRED VAN WIJNEN, Het Financieele Dagblad 6 juli 2006

Met een ongebruikelijk middel brengt Deloitte het weblog van de ceo onder de aandacht: met nieuws.

AMSTERDAM - Roger Dassen stopt als accountant bij Ahold . Een Amerikaan neemt zijn rol over. Aan het afscheid, dat maandagavond werd gevierd op een landgoed bij Santpoort, hield Dassen 'gemengde gevoelens' over.

Dit nieuws, beknopt en toch met een emotionele kanttekening, is te vinden op de weblog van Roger Dassen zelf, bestuursvoorzitter van accountantsbedrijf Deloitte. Dassen kan al die drukke werkzaamheden niet meer combineren, schrijft hij. Hij had nog één andere klant, handelshuis Hagemeyer . Die blijft.

Hoewel Nederlandse ceo's nog altijd huiverig zijn voor een eigen internetdagboek, is het genre in Angelsaksische landen al zo ingeburgerd dat er vormen, regels en 'best practices' zijn.

Een ceo-weblog gebruiken om nieuws te verspreiden, zoals Dassen doet, is geen best practice. Daarom is het des te opvallender dat één dag eerder de pr-afdeling van Deloitte een mailtje stuurt om te attenderen op het bestaan van de weblog. Die blijkt al sinds 9 juni in de lucht te zijn. Op 14 juni, bijvoorbeeld, meldt Dassen dat een zekere 'Sjef' zich grote zorgen maakt om de geestelijke conditie van John van den Dries, zijn voorganger als Ahold-accountant. Een week later pas meldden de kranten dat deze accountant er helemaal 'doorheen' zit, en dat daarom de eerste zitting in zijn tuchtzaak wordt verdaagd.

'Sjef', zo blijkt uit een eerdere aflevering, is Dassens voornaamste adviseur voor bedrijfsrisico's.

Waar een ceo-weblog wél aan moet voldoen, is de mogelijkheid om te reageren. Jonathan Schwartz, bijvoorbeeld, tweede man van Sun Microsystems , voert een driftige correspondentie met alles en iedereen. Zijn stijl is direct en uitdagend, net als de reacties die hij opwekt. Maar het is géén middel om in debat te gaan. Het ceo-blog is in de eerste plaats een marketinginstrument. En marketeers schrijven de regels voor zo'n blog. Ze gebruiken daarvoor een term die wel lijkt op debat, maar die in werkelijkheid het tegendeel betekent: communicatie.

Corporate weblogs zijn in Nederland nog dun gezaaid. Edith Snoey, voorzitter van vakbond Abvakabo heeft er een, net als de baas van consultantsbedrijf Accenture , Sander van 't Noordende. Ze krijgen nauwelijks reacties, maar de mogelijkheid is er wel. Bij Dassen niet. Via zijn pr-medewerkster laat hij overigens weten dit wel een 'goed idee' te vinden.

Natuurlijk is de Ahold-zaak ook de voornaamste reden om met de Deloitte-topman te willen communiceren. Helaas is dit geen onderwerp waar Dassen zijn mening over prijsgeeft. Het lijkt erop dat de adviezen van 'Sjef' zich ook uitstrekken tot www.rogerdassen.nl.