Dalende oplagecijfers dagbladen

Thursday, July 06, 2006

Alleen het Financieele Dagblad noteert een oplagestijging in het eerste kwartaal van 2006, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing. Het FD zag de totaal betaalde kernoplage in vergelijking met het eerste kwartaal 2005 stijgen van 49.940 naar 52.852 exemplaren. Trouw kon de stijging van de afgelopen periode niet doorzetten en ging van 102.641 naar 95.000. Lichte dalingen zijn er ook bij het Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad en Het Parool. De grote landelijke dagbladen vertonen nog immer een dalende tendens. De Telegraaf is in oplage gedaald naar 638.296 (was 670.366). Ook de oplage van de zondagskrant daalt licht. De Volkskrant gaat van 280.647 naar 259.432 en NRC Handelsblad van 234.756 naar 223.810. Ondertussen lijkt het vernieuwde Algemeen Dagblad niet lekker te gaan. In Q1-06 was de oplage 464.000. In Q3-05 was dat nog 546.000. Dat is in een halfjaar tijd een min van 15 procent. Inmiddels wordt het bij het AD hard gesaneerd, onder meer in het redacteurenbestand. De gratis dagbladen blijven wel behoorlijk in (totaal verspreide) oplage stijgen. Metro van 385.017 naar 477.518 exemplaren en Spits van 400.784 naar 410.085.