Whizpr Silicon Valley Tour 2006

Friday, June 30, 2006






Het moest er een keer van komen: de tweede editie van de Whizpr Silicon Valley Press Tour. In 2003 organiseerde Whizpr een eerste trip naar het mekka van de ICT. Toen bezochten we met 7 Benelux-journalisten bedrijven als Sun Microsystems, Peoplesoft, Autodesk, Epiphany, Symantec en Hyperion. Zaterdag 10 juni jl. vertrokken we met 7 Nederlandse journalisten naar San Francisco voor wederom een zeer vol programma. Zondag begon het allemaal al om 6 uur ’s morgens… Met z’n allen naar de ‘Sports Bar’ voor de wedstrijd Nederland – Servië-Montenegro. Met ons was er nog één andere bezoeker in het café, een korte gedrongen Amerikaan die volgens zijn oranje shirt luisterde naar de naam ‘Van Nistelrooy’. Tweede agendapunt die dag was het bezoek aan
Vloggercon, een conferentie over video-blogging. Hier viel vooral het enthousiasme op en het gevoel dat dit wel eens ‘the next big thing’ zou kunnen zijn. Ook de Nederlandse bezoekers die wij daar spraken gaven aan dat de bijeenkomst nog het best vergelijkbaar was met een conferentie over het world wide web, maar dan wel een conferentie in 1991…

Zondagavond hadden we een borrel met diverse Nederlandse expats die in Silicon Valley wonen en werken, zowel werknemers van bedrijven als Sun, Cisco en HP als ook startende ondernemers.

Op maandag begon dan het serieuze werk, met bedrijfsbezoeken aan
Sun Microsystems en Mercury.



Bij Sun kwam zelfs de nieuwe CEO, Jonathan Schwartz, persoonlijk uitleggen hoe Sun de weg omhoog weer heeft ingezet. Mercury, voor de (business) journalisten relatief één van de minder bekende ondernemingen, vertelde over de enorme groeimarkt op het gebied van SAP-optimalisatie. Ook Keynote en Business Objects bleken overigens hun CEO beschikbaar te hebben voor de Nederlands journalisten. Keynote, gespecialiseerd in het meten van beschikbaarheid en performance van websites en mobiele platformen, illustreerde het verhaal aan de hand van een bezoek aan het Network Operating Center van Yahoo!, de host van onder meer de FIFA Worldcup site. Bij Cisco was het Charlie Giancarlo, de Chief Development Officer en President van Linksys (Cisco’s divisie voor consumentenartikelen) die uitlegde waarom juist die thuismarkt zo belangrijk is voor Cisco. Business Objects tenslotte liet aan de hand van duidelijke praktijkvoorbeelden zien hoe eenvoudig het nu is om business intelligence breed in te zetten binnen bedrijven.




Woensdagmiddag vlogen we weer terug naar Nederland. Moe maar voldaan, zoals dat heet.
Volgend jaar mee? Bel of mail ons!





Zie ook:
http://www.fembusiness.nl/fembusiness/content/nieuws/31365/article.html
http://modifiedvideo.com/?itemid=374
http://www.managementteam.nl/article.jsp?rubriek=201882&id=334716
http://www.theregister.co.uk/2006/06/19/sun_remains_optimistic/