Best practices zakelijk bloggen
Thursday, July 06, 2006
Met dank aan: frankwatching.com
Waar moet je als zakelijke blogger aan denken ?
- De kleine lettertjes. Blogging kan tot juridische kwesties leiden. Bedrijven moeten echt goed nadenken over aansprakelijkheid, uitsluitingen, beperkingen en schadevergoedingen. Hoewel er wetten zijn die beschermen tegen laster, misbruik en andere schade die door berichten op internet wordt opgelopen, kunnen de bedrijven toch verantwoordelijk gehouden worden voor uitspraken van hun werknemers die voor anderen schadelijk zijn. Omdat er vele wettelijke kwesties zijn die blogs omringen, is het noodzakelijk dat er op de eigen site een soort disclaimer staat en de aansprakelijkheid beperkt wordt.
- Weet wat je doet. Senior management zou door corporate communicatie en de juridische afdeling moeten worden bijgepraat over wat blogs zijn en hoe zij zaken kunnen beïnvloeden. Op die manier kunnen ze bijvoorbeeld suggesties doen voor of aan bloggers, meebouwen aan de versterking van de relaties van hun werknemers. De steun en participatie van het topmanagement is vaak wat een blog effectiever maakt.
- Creëer blogging beleid. Via elk medium/middel waarmee een werknemer informatie kan delen, is er de mogelijkheid om bedrijfsgeheimen, beurs- of concurrentiegevoelige informatie te laten lekken. Blogging heeft daarnaast ook de neiging om persoonlijk te worden. Een bedrijf moet een beleid hebben waarin dit soort zaken voorkomen worden: vertrouwelijke informatie mag niet op straat komen en het persoonlijke leven hoort niet openbaar te worden. Als werknemers via een blog op zoek zijn naar negatieve pubiciteit, dan moet ook duidelijk zijn welke consequenties daaraan verbonden zijn. In feite dus niet anders dan we ook gewend waren met bijvoorbeeld telefoon en e-mail. Meer hierover is te vinden in Spelregels voor bloggende werknemers.
- Vermijd de Marketing Blog. Het inzetten van een blog voor een marketingcampagne is een slecht idee. Klanten zoeken echte antwoorden en eerlijke adviezen. Zij zullen onmiddellijk herkennen als ze voor de gek worden gehouden. Gebruik blogs waarvoor ze bedoeld zijn: transparantie. Dit is een kans om een echt contact met je klanten te krijgen. Verpest het niet door de blog met 'lege' reclame te vullen.
- Houd het fris. Blogs worden veelal beoordeeld op de hoeveelheid nieuwe inhoud. Doordat berichten zo gemakkelijk toe te voegen zijn, ontstaat er een continue stroom van updates (en soms ook reacties). Door op het goede moment relevante inhoud aan te bieden, kun je je lezers vasthouden en terug laten keren. Vergeet niet, dat de inhoud een breed karakter kan hebben, van releases van nieuwe producten tot verhalen over mooie vacatures en van een kijk op het nieuws tot overpeinzingen van de CEO. Het is praktisch onmogelijk om zonder materiaal te komen zitten.
- Versterk de de kernwaarden van het bedrijf. Gebruik je blog om op het diepste binnenste, de ziel, van je bedrijf bedrijf te wijzen: opdracht, doelstellingen en richting. Een blog is in dit opzicht gewoon een ander middel waarmee je met je klanten en werknemers in interactie aangaat. Het is een ander deel van de brand experience. De blog moet in de pas lopen met het beeld dat het bedrijf sowieso naar buiten wil neerzetten.
0 Comments: 0
Post a CommentPost a Comment
<< Home