Focus is mooi…

Monday, May 19, 2008

Als ik een top tien zou moeten maken van de PR-wensen van onze IT-klanten, dan zou 'coverage in businessbladen' toch zeker in de top drie staan. En dan druk ik me heel voorzichtig uit. Nu wil het geval dat deze bladen niet erg veel over IT schrijven. Tenminste, niet over producten. Geheel terecht, maar soms een lastig verhaal om aan onze klanten te vertellen. Ben je een Nederlands bedrijf én beursgenoteerd, dan heb je geluk. Maar anders word je toch vriendelijk doorverwezen naar de vakbladen. Nu zijn er gelukkig genoeg rubrieken in managementbladen die niet IT-gerelateerd zijn, maar veel algemener, over geld, carrière, tips&tricks, de ervaring van… Gelegenheden die ik graag met beide handen aanpak, om mijn klanten die daar wat leuks over te melden hebben, daar aan te dragen. Zoals vandaag nog. Er kwam een mooie kans voorbij voor een bedrijf om zich, via de manager, te profileren in een businessblad. Dus ik aan 't bellen geslagen met wat klanten. Succes verzekerd zou je denken… Toch niet. De eerste klant die ik bel zet me weer even met beide voeten op de grond: "Als je het niet heel erg vindt, liever niet. Ik wil me graag alleen richten op onderwerpen die inhoudelijk met mijn vakgebied te maken hebben. Dat straalt ten minste positief op ons bedrijf af."

Prima, focus is mooi, maar soms kun je ook iets teveel focussen, denk ik, en daarmee het grotere plaatje een beetje kwijtraken. Om te bouwen aan een imago is het vooral belangrijk om consequent te zijn in datgene wat je wil uitstralen. Vervolgens is het zaak om elke gelegenheid die zich voordoet te benutten om je doelgroepen in contact te brengen met je boodschap en het gewenste imago. En dat hoeft helemaal niet altijd alleen inhoudelijk met je vakgebied te maken te hebben. Veel zakelijke beslissingen worden ook genomen op heel andere gronden dan de vakinhoudelijke. Wie zitten er achter een bedrijf? Zijn de mensen sympathiek? Ook die vragen ziet een potentiële klant graag beantwoord. Natuurlijk, het onderwerp moet niet te ver van je af staan. Tijdens verkiezingstijd zien we wat er gebeurt als politici zich laten verleiden om overal aan mee te doen om maar bekend te worden... Maar binnen bepaalde marges geldt wat mij betreft dat teveel focus ook kan leiden tot navelstaren.