Wie gelooft er nog in sprookjes?

Tuesday, May 06, 2008

Atos Origin, denk ik...

In de Computable van afgelopen week stond een uitgebreid verhaal over de vastgelopen CAO-onderhandelingen bij Atos Origin. Met daarin bloemrijke citaten als "...onze beloning is al vijf jaar slecht. Ik heb het idee dat we worden genaaid..."

Een groot verhaal en slechte PR derhalve voor Atos Origin. Diezelfde Computable sluit af met een paginagrote advertentie, in sproojessfeer, met als hoofdrolspeler Holle Bolle Gijs: "Mogelijkheden Hierrrr>>... Wil jij weten wat jouw mogelijkheden zijn binnen Atos Origin? Ontmoet ons dan op zondag 25 mei in de Efteling!"

Op zo'n moment vraag ik me dan af of zo'n sprookjesadvertentie echt opweegt tegen de negatieve redactionele publiciteit eerder in het blad.

Zou niet elke sollicitant nog wel een keertje extra nadenken?
Ik stel me daarbij ook zo voor dat de actievoerders zich nu al verheugen op een dagje Efteling. En zou Atos Origin de Fata Morgana en de Droomvlucht dan ook al helemaal hebben afgehuurd?

Er verscheen in 2002 al een mooi boek, "The fall of advertising en the rise of PR" waarin wordt aangegeven hoe het belang van goede PR qua rendement en geloofwaardigheid sterk toeneemt, tegenover de kracht van adverteren. Dit is een mooie test om te kijken welke publiciteit er nu meer impact heeft gehad: de advertentie of het artikel over de CAO.

Ik ben benieuwd of het druk wordt. De 'drukke dagen kalender' van de Efteling verwacht in elk geval wel 'gezellige bedrijvigheid'.