Drie, twee, een, en...ACTION!

Friday, February 29, 2008

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig ‘het’ een keer heeft gedaan. De minister-president, het talentvolle 18-jarige voetbaltalentje uit Amsterdam-ZO en natuurlijk ook de nodige Whizpr-relaties. Waar gaat ‘het’ over? Mediatraining…

Toen ik onze Whizpr mediatraning mocht bijwonen, kreeg ik van veel kanten de reactie: “Oh gaaf, wat leuk!” “Leuk?”, dacht ik bij mezelf. “Ja, leerzaam en interessant, maar leuk in de zin van plezierig? Hmm, eerst zien, dan geloven.”

Waarschijnlijk ben ik een vreemde eend in de bijt, want veel mensen beschouwen het als interessant om in de media te komen. Ze realiseren zich niet dat het een ingewikkeld spel is, waarbij je goed op de hoogte moet zijn van de regels, voordat je je verspreekt of juist stil valt. Daarom begint de Whizpr mediatraining met een introductie van het IT medialandschap. Ward neemt ons, een aantal Whizpr-klanten en mijzelf, mee langs alle publicaties, middelen en vooral do’s en don’t's.

Met deze achtergrond in ons hoofd kunnen we aan de slag met de interviews. Daarvoor werken we samen met een ervaren journalist, die je het vuur aan de schenen legt, zoals je mag verwachten van een journalist. Om goed feedback te kunnen geven, wordt het interview tevens vastgelegd op video. Als snel blijkt dat het niet makkelijk is om je boodschap goed en vooral helder over te brengen. Zo kan ‘enthousiasme’ overkomen als te commercieel en ‘technische diepgang’ als droog of nog erger onbegrijpelijk. Naast de inhoud moet je je tevens bewust zijn van je lichaamstaal. Onbewust speelt dit een hele belangrijke rol. En als het nog niet genoeg is, wil je natuurlijk ook je eigen punten aan de orde brengen zonder dat je teveel vertelt.

Jaja, in een keer wordt de noodzaak voor mediatraining duidelijk. Het zit ‘m dus in het vinden van de juiste balans. Een interessante uitdaging, maar met de juiste voorbereiding niet onmogelijk. Als zelfs Jan-Peter Balkenende “het” kan...

Labels: