Nog meer vrienden!

Thursday, February 14, 2008

Een beetje netwerker zit op Hyves, LinkedIn, en meer van dat soort sociale netwerken. Het zijn er inmiddels asociaal veel. En laten we eerlijk zijn, een beetje interessant vinden we het wel. Is mijn aantal connecties enigszins acceptabel (vergeleken met 'gelijkwaardige' relaties), hoeveel street-creds heb ik? En even klikken op de mailtjes met I want to be your friend is erg makkelijk. He, wie wil er nu niet nog meer vrienden?

En dat is precies waar de minder vriendelijke internetgebruiker ook op inspeelt. Gisteren op IT-security al wat bizarre voorbeelden gehoord, maar vanmorgen was ik ook aan de beurt: Een mail van volslagen onbekenden (twee tegelijk maar liefst!), voor een community die ik wel ken, maar of de URL in de tekst daar ook naartoe leidt, durf ik niet te zeggen.

Maar het doel is duidelijk. Via een nagemaakte netwerk-site, al dan niet sterk gelijkend op een bestaande, worden profielen aangemaakt door de mensen zelf. En deze worden vervolgens gebruikt door kwaadwillenden. Identiteitsdiefstal. Mooi scrabble-woord, maar vooral een angstig snel opkomend gevaar. Vorig jaar 125 miljoen meldingen... and counting.