Free Press? of Free Publicity?

Sunday, November 11, 2007

Or none of the above… “Blogger laat zich graag betalen”, zo legde de Adformatie deze week uit. Onder de noemer ‘Pay Per Post’ kunnen nu ook Nederlandse weblogs geld verdienen met het schrijven over bepaalde (commerciële) onderwerpen. Liefst positieve postings, maar neutraal mag ook. Bloggers kunnen zo gemiddeld 50 euro per posting incasseren, maar ook toptarieven van 200 euro zijn mogelijk. Tja, het zat er natuurlijk in dat dit zou gaan gebeuren. Niets mensenlijks is de blogger vreemd. En hoewel een deel van de blogosphere waarschijnlijk principieel zal weigeren hieraan mee te doen, kunnen we er vanuit gaan dat het grootste deel dat wel zal doen. En het lastige is natuurlijk dat we de verschillen niet zullen kunnen zien. In traditionele media staat er altijd keurig ‘advertorial’ boven een commerciële tekst, maar in een blog gaat dat natuurlijk niet gebeuren. Bloggers zijn geen journalisten. Dat wordt hiermee nog maar eens onderstreept. Nu was het natuurlijk al langer zo dat we de autoriteit van een blog of blogposting steeds kritisch moesten bezien, maar of de gemiddelde internetlezer dat ook deed… En nu kun je dus helemaal geen posting meer vertrouwen. In elk geval de positieve niet. Ik denk dat daarmee de geloofwaardigeheid van alle blogs wel afneemt. Tenzij we natuurlijk met een keurmerk komen voor blogs. Een soort Fair Trade-logo: ‘100% free from commercial influences’. Zou mooi zijn. Maar gaat niet gebeuren. Vanaf nu zijn dus alle blogs verdacht, tenzij het tegendeel is bewezen. En inderdaad, ik mag er natuurlijk al helemaal niets over zeggen. De onderwerpkeuze van Whizprtised staat al vanaf het begin onder invloed van commerciële drijfveren. Geen bedrag per post, maar wel een gevalletje “Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt”…