Waarde onderzoek

Tuesday, July 17, 2007

Nieuwsdienst DAG liet door onderzoeksbureau Daphne Communication Management een onderzoek uitvoeren. Belangrijkste resultaat: Nederlandse krantenlezers waarderen de gratis kranten als kwalitatief goed. Positief nieuws dus. Dat vraagt om een persbericht! Communicatienieuws zag wel iets in dit nieuws, maar postte het wel met de kop: ‘Onderzoek toont aan: DAG is fenomenaal fantastisch.’ Plus de waarschuwing: ‘u staat op het punt een persbericht te lezen dat is uitgestuurd door DAG.’ Welke waarde hebben dergelijke onderzoeken inderdaad nog? Maakt het uit dat de survey is uitgevoerd door een gerenommeerd adviesbureau? Dat meer dan duizend mensen deelnamen? Dat gebruik wordt gemaakt van representatieve steekproeven die vervolgens nog eens op verschillende kenmerken zijn gewogen? Blijkbaar niet. Kom je positief uit het onderzoek, dan ben je verdacht. Snap ik ook wel, hoor. Het wemelt van de onderzoeken gedaan door belanghebbenden. Dus in dat opzicht is het alleen maar toe te juichen dat de pers kritisch blijft op dergelijk onderzoek. En als het onderzoek minder positief was geweest voor DAG dan denk ik inderdaad dat we de eer graag aan een ander hadden gehouden. Maar het laat echter onverlet dat als het onderzoek wél deugt, dit ook wel eens gezegd mag worden. Bij deze dus.