De kunst van het bedenken van de juiste titel

Tuesday, July 17, 2007

Belangrijk onderdeel van communicatie is het bedenken van de juiste titel. Je zou kunnen zeggen dat dit een kunst op zich is. Gaat het om een persbericht, dan moet ie veelomvattend maar vooral kort en bondig zijn. Gaat het om een commerciële tekst, dan is er meer vrijheid in het kiezen van de juiste titel. Probeer in ieder geval altijd een opvallende en creatieve titel te bedenken die de journalist triggert om verder te lezen. Maar vermijd daarbij een te hoog Privé-gehalte! Ten minste dat is wat ik mijn klanten altijd adviseer, want (serieuze) journalisten zitten daar niet op te wachten... Sinds vandaag moet ik daar misschien wat minder heilig in worden want in de nieuwsbrief van een naar mijn idee serieus blad, stond een wel erg interessant voorbeeldje van het tegendeel. "Indiërs nemen Philips over." Dat is boeiend dacht ik. Raar dat dit in het geruchtencircuit nog niet naar buiten was gekomen. Bij doorlezen bleek het niet om Philips te gaan maar om de verkoop van de shared service centra waaraan Philips zijn administratie en boekhouding heeft uitbesteed. Misschien wel pakkend maar ik ga toch liever voor de minder misleidende kop!