Waarom journalisten niet altijd staan te juichen als we een CEO in de 'aanbieding' hebben
Monday, May 28, 2007
"Goed nieuws, onze CEO komt naar Nederland!"
Natuurlijk is dat goed nieuws. Het gaat hier immers om een gerenommeerd technologiebedrijf. (Misschien zelfs wel een toonaangevend technologiebedrijf, maar dat woord kennen we bij Whizpr helaas niet.) De man heeft visie, ervaring en is goed bezig. Moet toch pers voor te porren zijn, zou je zeggen. Maar de praktijk is helaas anders. De meeste journalisten weten namelijk dat er een niet geringe kans is dat het hier om een redelijk Amerikaans, redelijk standaard en redelijk voorspelbaar verhaal gaat.
Ik wou dat het anders was, maar ik snap heel goed waar het vandaan komt. De Amerikaanse IT-journalist Kevin Murphy heeft op zijn blog een hilarisch en uiterst herkenbare beschrijving gegeven van een dergelijk interview. Herkenbaar voor iedereen die vaker dit soort gesprekken heeft bijgewoond. Ongeacht aan welke kant van de tafel je je bevond. Dus lees en huiver, of lees en lach! Afhankelijk van je positie in elk geval vermakelijk én - hopelijk - leerzaam. Ik geloof niet dat Kevin Murphy dezelfde is als die van Murphy's Law, maar wat mij betreft mag het tot wet worden verheven! En ja, rest natuurlijk de vraag wat je daar dan als PR-bureau mee moet of kunt... Het antwoord daarop is niet zo eenvoudig en verschilt van geval tot geval. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die zich hierin wél laten adviseren, en die beschikken over woordvoerders en topmensen met meer fantasie en inhoud. Maar feit blijft dat elke CxO zijn interview moet verdienen op basis van eerdere interviews en op basis van de reputatie van zijn bedrijf. Alleen het feit dat hij CEO is, is niet voldoende.
1 Comments: 1
Oh, hoe herkenbaar. Gelukkig zijn er ook nog wel eens CEO's die wél interessant zijn om naar te luisteren.Oh, hoe herkenbaar. Gelukkig zijn er ook nog wel eens CEO's die wél interessant zijn om naar te luisteren.
Post a CommentPost a Comment
<< Home