Wuzz, wat?

Tuesday, May 22, 2007

Pas geleden startte ik met een nieuwe klant, Wuzz. In een korte toelichting hoorde ik dat Wuzz een online community is. Dat twee jonge vrouwen de oprichters zijn. Dat het gaat het om een website met ringtones en wallpapers, oh ja, en de dames hebben meegedaan aan het tv-programma Dragons’ Den.

Inmiddels heb ik mezelf al herhaaldelijk het verhaal van Wuzz horen vertellen aan redacteuren van kranten, tijdschriften en radioprogramma’s. En daarbij kon ik kiezen uit meerdere invalshoeken, want met Wuzz kun je verschillende kanten op. En de doelgroep is breed. Zo publiceerde onder meer de Volkskrant een stukje over Wuzz, schreef 3FM-dj Paul Rabbering een bericht op zijn weblog en interviewde Viva Louise en Brigitta over hun bedrijf.

Maar wat is het verhaal van Wuzz? Zo’n anderhalf jaar geleden is het plan voor een nieuwe online community al gesmeed door Louise en Brigitta. Het KRO-programma Dragons’ Den was voor hen een goede mogelijkheid om investeerders te vinden voor hun bedrijf. In dit programma presenteren kandidaten zich die een briljant idee hebben voor bijvoorbeeld een product, bedrijf of dienst. Eenmalig krijgen ze de kans om hun droom te presenteren aan vijf succesvolle investeerders, de Dragons. Drie geldschieters kregen de deal.

Hoe werkt Wuzz?
Op Wuzz.nl kunnen jongeren zelf hun eigen ringtone of wallpaper kopen of verkopen. Na registratie openen ze hun eigen shop, waar ze hun zelfgecreëerde ringtones en wallpapers aanbieden. Met de verkoop van de ringtones en wallpapers verdienen de gebruikers geld, wat zij kunnen omzetten in nieuwe content of om via de site sms-jes te versturen. De community wordt gaandeweg uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.