Monday, July 31, 2006

Blogging grote invloed op PR (persoonlijke reputatie)

Al een aantal weken vindt er een interessante discussie tussen Joost Ravoo, communicatiemanager van de NS, en GeenStijl.nl plaats. De positie van weblog’s binnen de gevestigde media wordt hiermee prachtig geïllustreerd. Ravoo die, zich heeft laten verleiden zich te mengen in een discussie op GeenStijl.nl en vervolgens weer aanstot geeft op commlog.nl, had niet verwacht dat dit zulke verregaande gevolgen voor zichzelf of zijn werkgever zou hebben. Het aantal unieke bezoekers op GeenStijl.nl is behoorlijk hoog, dus velen konden via die weg meegenieten van de discussie. Het enthousiasme waarmee de gevestigde media deze rel vervolgens oppakte, heeft het echter nog erger gemaakt. Onder andere via de Volkskant en Adformatie werd een nog groter publiek op de hoogte gesteld van de rel. Nu zijn de rapen echt gaar, want Adformatie en Volkskrant hebben de vrije hand als toeschouwers commentaar te leveren op de kwestie. Mijns inziens berokkent hun commentaar Ravoo en met name de NS nog meer schade. Denk dus twee keer na voordat je je laat verleiden vanuit een primaire emotie een reactie te geven op een weblog. Het kan meer gevolgen hebben dan je lief is. Als Ravoo, als een volwassen kerel, de scheldpartij van GeenStijl.nl gewoon over zich heen had laten komen, dan had geen haan er meer naar gekraaid.

Voor meer smeuïge details, zie http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/de-stijlloze-pr-blunders-van-ns-goebbels-joost-ravoo/