Girls in Tech: Journalism 2.0
Saturday, August 15, 2009
“Change or get another job”. Aldus social media expert Brian Solis. Deze boodschap is gericht op iedereen die werkzaam is in PR. Volgens Solis ben je op sterven na dood als je op traditionele wijze PR blijft bedrijven en het persbericht als de holy grail ziet. Ik zag Solis , onder meer schrijver van het boek Put the Public Back in Public Relations, afgelopen week bij mijn eerste Girls in Tech event in het MySpace kantoor in San Francisco. Thema: Journalism 2.0.
Girls in Tech is een sociaal netwerk gericht op het inspireren en samenbrengen van professionele en invloedrijke vrouwen in technologie. Het netwerk bestaat onder meer uit journalisten en professionals in IT, PR en media. Kara Swisher, journaliste van de Wall Street Journal , leidde de discussie. Volgens Swisher zijn journalisten die zijn opgegroeid met traditionele media vaak bang online te gaan. Je kunt maar zo commentaar krijgen op je artikelen. Iedereen is het er echter over eens dat online the way to go is. Citizen journalism takes over en traditionele media moeten de controle loslaten. Iedereen kan een blog starten en online uitgroeien tot expert of voorloper op zijn vakgebied. Traditionele verhoudingen zijn zoek en als kranten hier niet slim op inspelen behoren ze binnenkort voor eeuwig tot het oud papier.
Maar hoe bereik je als PR-professional die citizen journalists en social media dan? Dit blijkt toch nog steeds via good old e-mail te zijn, maar Twitter is minstens zo belangrijk. Grootste irritatie blijkt overigens ook hier te zijn: PR-mensen die niet weten waar ze over praten. Volgens Solis zet social media de PR-branche volledig op zijn kop. Alles wat je tot nu toe deed moet heroverwogen worden. Adviseren over social media betekent dan ook niet simpelweg zeggen dat klanten een Twitteraccount moeten openen of een LinkedIn groep moeten beginnen. Het gaat erom te bedenken op welke manier je het beste een community rond je bedrijf of merk kunt creëren.
Solis geeft als uitsmijter nog mee dat er geen ruimte is voor lazy PR people: breathe what you represent, daar gaat het om. We kunnen bij Whizpr dus gewoon adem blijven halen zoals we al deden.
Lees meer over dit Girls in Tech event en de positie van girls in de techsector op Dutchcowgirls.
Onderstaand een video met korte interviews met enkele aanwezigen.
Labels: Whizpr USA
0 Comments: 0
Post a CommentPost a Comment
<< Home