De Filevrije Dag

Monday, October 13, 2008

Zet u hem daar maar neer.
Liefst tussen het ‘Paperless office’, de ‘Risicoloze investering’ en de ‘Free Publicity’.
Dan is ie in goed gezelschap.

Mooie verzinsels allemaal, van slimme marketeers. Al dan niet met de beste bedoelingen. Voldoende PR er omheen, wat media-aandacht, en kijk, het lijkt een tijdje echt te gaan lukken. Tot je er op een dag achter komt dat je op kantoor nog steeds alles loopt te printen op papier, je risicoloze spaarrekening op IJsland als sneeuw voor de zon verdwenen is en je op de filevrije dag er nog steeds meer dan een uur over doet om de veertig kilometer van Wageningen naar Vianen af te leggen. Mag ik misschien een datumsuggestie doen voor de volgende filevrije dag? 1 april.

Iemand bedenkt het, de PR promoot het, en de media doen de rest. ‘Free Publicity’ wordt dat ook wel genoemd. Maar helaas, ook dat is meestal een mythe. OK, toegegeven, de hype rond de baby van Bassie leverde wel veel publiciteit op die niet gekocht hoefde te worden, maar neemt u van mij aan, zo’n campagne kost wel degelijk iets. Al is het maar de nodige moeite en regie. Slimme inzet van mensen en middelen, en linksom of rechtsom wordt daar toch wel voor betaald.

De enige echte Free Publicity wellicht, is publiciteit waar je zelf helemaal niets voor hoeft te doen. En vooral online komt dat wel voor. Alleen is dat vaak juist niet de publiciteit waar je op zit te wachten. Onvolledig, misleidend of ronduit negatief.

Ik weet wel, er wordt wel gezegd: ‘there's no such thing as bad publicity’. Maar ook die illusie zijn we nu na het Fortis debacle toch ook wel kwijt, hoop ik?
Kortom: zet u de Free Publicity daar inderdaad ook maar neer...