Waar blijven de pr-meisjes van persagentschap Belga?

Tuesday, June 26, 2007

maandag 25 juni 2007 - (lvd) - Drie grote Nederlandse kranten hebben hun participatie in persbureau ANP verkocht. In ons land blijven de kranten meerderheidsaandeelhouder van het persagentschap Belga. Maar wij kunnen ons voorstellen dat tal van pr-bureaus staan te trappelen om ook aandeelhouder te worden van Belga.

En waarom zouden ze niet? Met de dienst ‘Belga Direct’ is het bureau heel actief in het verspreiden van persberichten. Daarmee maait het wel het gras voor de voeten van de talrijke pr-bureaus. Een en ander staat wel haaks op de missie van het persagentschap. Daarin lezen we dat de kwaliteit van de Belga berichten steunt op twee pijlers: betrouwbaarheid en snelheid en ook dat gezien de rol van een nationaal persbureau, het vanzelfsprekend is dat Belga een onafhankelijke positie inneemt tegenover elke machts- of drukkingsgroep. Maar als machts- of drukkingsgroep kan ik voor 272 euro een bericht laten verspreiden door Belga, en voor 51 euro extra doen ze er nog een fotootje bij. Wanneer huurt Belga charmante huppelmeisjes in om de impact van zijn persberichten te verhogen? Vraag maar eens aan de pr-bureaus of dit geen gunstig effect heeft. Belga maakt schaamteloos gebruik van de historisch verworven notoriëteit. Om zijn dienst aan te prijzen wijst het agentschap er zelfs op dat ‘uw persbericht rechtstreeks tussen de nieuwsberichten verschijnt’ en ook dat het mediabereik vergroot dankzij de jarenlange media-ervaring van Belga. Zou het niet kunnen dat het persbureau Belga door dit geflirt met de commerciële berichtgeving zijn geloofwaardigheid aantast?

Bron: 6minutes.be