Rondetafeldiscussie: Het Web is al bij 2.0, maar is de beveiliging al verder dan 1.2?

Friday, June 22, 2007


Afgelopen dinsdag was het zover: de door Whizpr georganiseerde rondetafeldiscusssie over de beveiliging van Web 2.0. Deelnemers waren Bamber Delver van de Stichting Kinderconsument, Michel Hendriks van Sugababes, Marc Schoutens van Mobillion, Henk van der Heijden van Comsec en Jan Leeflang van Aladdin. Verder schoven er ook nog een behoorlijk aantal journalisten aan. Ik kreeg zelf het splinternieuwe fototoestel van collega Erik in handen gedrukt. Al spelend met dit geweldige Canon toestel, kreeg ik gelukkig ook de gelegenheid de discussie een beetje te volgen. Die was al gauw levendig en bleef dat tot het einde.

De kernvraag: is de beveiliging al verder dan 1.2, werd met een ronduit: 'nee' beantwoord door alle deelnemers. Maar wat zouden we er dan aan moeten doen om er voor te zorgen dat vooral jongeren zich veilig in web 2.0 omgevingen kunnen begeven? Er werd gepleit voor betere regelgeving vanuit de overheid en meer expertise bij de politie als er aangifte wordt gedaan van bedreiging van jongeren in een web 2.0 community. Maar ook de ouders en de website beheerders moeten vinger aan de pols blijven houden als het gaat om de stappen die hun kinderen maken in online communities, hoe lastig dat soms ook is, als je zelf bent opgegroeid in een generatie zonder web 2.0 communities. Mijn gedachten dwalen even af. Ik staar naar het groene gras van het Olympisch Stadion. Mijn zoon is nu anderhalf. Ik lees hem 'rupsje nooitgenoeg' voor. Het enige dat ik hoef te monitoren is of hij het niet eng vindt dat de rups alles opeet. Wat kan het leven toch heerlijk eenvoudig zijn. Zullen we gewoon weer terug gaan naar web 0.0 vraag ik me, al starend naar het groene gras af..... ik kom weer terug in de realiteit door een invalide die in zijn elektrische wagentje begint aan zijn rondje 2.0

Labels: , ,