Just another day with Whizpr in the Valley
Wednesday, August 19, 2009

De Whizpr perstrip in de Valley startte vandaag met Hitachi Data Systems en hardcore technologie: storage. En dan geen compact flash cards, maar het zwaardere werk. Hitachi Data Systems levert opslagoplossingen voor grote ondernemingen. En hoewel de crisis ook hier zijn sporen nalaat, is het toch minder dan in veel andere sectoren. De hoeveelheid data in de wereld blijft doorgroeien. Erik-Jan Schmidt VP Corporate Marketing: "De dotcom burst was wezenlijk anders dan de huidige crisis. Toen ging het om overwaardering en overspannen verwachtingen. Dat spatte echt uit elkaar. Nu zijn de structurele ontwikkelingen niet veranderd. Er verdwijnen wel mensen, maar niet in hetzelfde tempo. Er is zeker behoefte aan meer storage, maar er wordt veel beter op kosten gelet. Hardwarekosten spelen daarbij een rol, maar ook zaken als koeling en energie. Basisvraag is nu: "How can I do more with less?"
Google: Work hard and play hard
En dan in de middag, the moment everybody has been waiting for, ok ik althans. Een bezoek aan Google headquarters in Mountain View. Op de campus werken tussen de zeven- en achtduizend mensen (als het er zoveel zijn kijk je niet op duizend meer of minder). Het was indrukwekkend. De 17 restaurants, volleybalvelden, biljarttafels, tafeltennis en muziekinstrumenten ademen allemaal het credo dat hier heerst: we’re all about work hard and play hard. Mensen brengen hier dagelijks dan ook nogal wat tijd door. Het scheelt dat je wel gewoon je kids kunt uitnodigen voor de lunch en de dagelijkse quality time. Volgens medewerkers voelt het echter niet als een gigantisch bedrijf, maar nog steeds als een kleine startup. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en innovaties.

Eat your own dogfood
Google staat natuurlijk vooral bekend om de zoekmachine, Gmail en Youtube. Wij kregen een inkijkje in Google Enterprise, de tak voor de zakelijke markt. Meer productiviteit en minder kosten: de crisis lijkt bijna een zegen voor de sterkste punten van het cloud computing aanbod van Enterprise. Een belangrijke ontwikkeltak voor Google is Maps. 85 procent van zakelijke data heeft een connexie met een locatie. Met Maps kunnen bedrijven dit voor hun klanten visualiseren. Denk bijvoorbeeld aan de Starbucks Store locator of een andere praktische toepassing als deze: mocht je willen verhuizen en checken hoe hoog de crime rate in je nieuwe buurt is: door een koppeling met Maps is alle Crime reports info op kaartjes te visualiseren.
Voordat iets op de markt wordt gebracht hebben trouwens vrijwel alle Google-medewerkers het al gebruikt. Dit komt voort uit een andere typische Google filosofie: Eat your own dogfood. Of het nu uit een van de personeelsrestaurants komt of niet, I think it’s pretty damn good food.

De middag brachten we door bij Oracle. Daar geldt: It’s all about integration and open standards. Oracle staat erom bekend dat het veel bedrijven overneemt. Ze nemen echter ook altijd de ontwikkelaars en servicemedewerkers over. Support blijft dus gegarandeerd en het product wordt, al dan niet geïntegreerd met andere oplossingen, verder ontwikkeld. Volgende stap is uiteraard het integreren van het Sun-portfolio waarmee het Java-technologie en hardware toevoegt. Ook hier wordt gefocust op flexibiliteit/ mobiliteit van medewerkers en constante beschikbaarheid van informatie onder andere door cloud computing. Alles behalve gebakken lucht.
Google: Work hard and play hard
En dan in de middag, the moment everybody has been waiting for, ok ik althans. Een bezoek aan Google headquarters in Mountain View. Op de campus werken tussen de zeven- en achtduizend mensen (als het er zoveel zijn kijk je niet op duizend meer of minder). Het was indrukwekkend. De 17 restaurants, volleybalvelden, biljarttafels, tafeltennis en muziekinstrumenten ademen allemaal het credo dat hier heerst: we’re all about work hard and play hard. Mensen brengen hier dagelijks dan ook nogal wat tijd door. Het scheelt dat je wel gewoon je kids kunt uitnodigen voor de lunch en de dagelijkse quality time. Volgens medewerkers voelt het echter niet als een gigantisch bedrijf, maar nog steeds als een kleine startup. Er is veel ruimte voor eigen initiatief en innovaties.
Eat your own dogfood
Google staat natuurlijk vooral bekend om de zoekmachine, Gmail en Youtube. Wij kregen een inkijkje in Google Enterprise, de tak voor de zakelijke markt. Meer productiviteit en minder kosten: de crisis lijkt bijna een zegen voor de sterkste punten van het cloud computing aanbod van Enterprise. Een belangrijke ontwikkeltak voor Google is Maps. 85 procent van zakelijke data heeft een connexie met een locatie. Met Maps kunnen bedrijven dit voor hun klanten visualiseren. Denk bijvoorbeeld aan de Starbucks Store locator of een andere praktische toepassing als deze: mocht je willen verhuizen en checken hoe hoog de crime rate in je nieuwe buurt is: door een koppeling met Maps is alle Crime reports info op kaartjes te visualiseren.
Voordat iets op de markt wordt gebracht hebben trouwens vrijwel alle Google-medewerkers het al gebruikt. Dit komt voort uit een andere typische Google filosofie: Eat your own dogfood. Of het nu uit een van de personeelsrestaurants komt of niet, I think it’s pretty damn good food.

De middag brachten we door bij Oracle. Daar geldt: It’s all about integration and open standards. Oracle staat erom bekend dat het veel bedrijven overneemt. Ze nemen echter ook altijd de ontwikkelaars en servicemedewerkers over. Support blijft dus gegarandeerd en het product wordt, al dan niet geïntegreerd met andere oplossingen, verder ontwikkeld. Volgende stap is uiteraard het integreren van het Sun-portfolio waarmee het Java-technologie en hardware toevoegt. Ook hier wordt gefocust op flexibiliteit/ mobiliteit van medewerkers en constante beschikbaarheid van informatie onder andere door cloud computing. Alles behalve gebakken lucht.
Labels: Whizpr perstour Silicon Valley
0 Comments: 0
Post a CommentPost a Comment
<< Home