Authenticity Rules

Sunday, April 19, 2009


Soms komt een aantal dingen zodanig samen, dat je alleen nog uit kunt brengen: nou, dit dus.

Afgelopen donderdag waren Willemijn en ik (en een heleboel anderen) bij the Next Web in Amsterdam. Een aantal sprekers legde uit wat ons te wachten staat en wat de 'nieuwe wetten' zijn die gelden voor onze, in rap tempo veranderende wereld. Wat op mij de meeste indruk maakte: we zijn op steeds meer manieren voor het leven aan elkaar verbonden. Dat betekent dat 'echt' zijn of authentiek, in toenemende mate van belang is: het boemerangeffect is namelijk groot. Authenticity Rules, dus.

De volgende dag zaten W en ik met Rob, Annemieke, Michèle, Max en Taco van Promundo om tafel met als doel helder te krijgen welke stappen zij kunnen zetten in hun online aanwezigheid en hoe wij daarin kunnen ondersteunen. Het hele PR2.0 scala, as we know it, kwam daarbij voorbij. We waren het roerend met elkaar eens: wat ze ook doen, het moet kloppen met wie ze zijn. Het moet authentiek zijn en ze moeten zich er thuis bij voelen.

Onwaarachtigheid kan grote imagoschade brengen. Hoe dat nu werkt en zich vertaalt in communicatieve keuzes is wat wij onder de aandacht van onze klanten moeten brengen. De scheidslijn tussen medewerkers en de organisatie waarvoor zij werken wordt door toepassingen als Twitter, YouTube, Facebook en LinkedIn dunner en daardoor wordt navranter dat wat je beweert te zijn, moet kloppen met hoe je bent. Als organisatie is namelijk in het gedrag van je medewerkers zichtbaar waar je voor staat. Wat echt is en wat het dunne laagje chroom is. Recent voorbeeld: Domino's Pizza (zie Wards post below).

Over bovenstaande was ik in dit heerlijke after-Easter weekend nog aan het doorsudderen, toen ik gisteravond Paul de Leeuw zag. Begreep niet goed waarom hij teerbeminde Annie de Rooy weer opvoerde, tot ik vanochtend een filmpje van Susan Boyle zag. En las hoe Ashton Kutcher en zijn vrouw Demi in tranen waren geweest om haar optreden, hierover hadden getwitterd en in mum van tijd de hele wereld van haar wist.

Een ieder die de gore lef heeft om zichzelf trouw te blijven in deze overweldigende wereld van meningen, lijstjes, eisen, werkdruk en onzekerheid, en bovendien z'n talenten ontwikkelt, kan rekenen op de liefde en steun van 'the rest of us'. We all struggle for authenticity.