Geen prikken zonder interactie
Thursday, April 02, 2009

Gisteren een berichtje in het nieuws: opkomst campagne voor baarmoederhalskanker valt tegen. Ik zie het voor me: een campagneteam met gedegen communicatieprofessionals van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Voor de start van de campagne hebben ze samen een mooie kwantitatieve doelstelling geformuleerd, want dat is helemaal hip in tijden van crisis: 75% van de meisjes tussen de 13 en 16 moet zijn ingeënt na afloop van de campagne. Teleurgesteld zijn ze als de resultaten binnenkomen. Maar net iets meer dan de helft heeft een prik gehaald. Waarom viel de opkomst dan toch tegen? Dat is lastig in te schatten. Daarbij leek het erop alsof alle benodigde middelen, om de campagne te laten slagen, waren ingezet. Maar omdat er volgens het RIVM 'geruchten op internet ' circuleerden, werd de doelstelling toch niet gehaald. En waarom? Mijn inziens omdat met de meer traditionele communicatiemiddelen deze jonge doelgroep niet meer overtuigd wordt. Er groeit momenteel een generatie op van mensen die niet anders gewend is als het inzetten van (alle) interactieve mogelijkheden van het internet. Het gaat bij deze generatie niet meer over 'geïnformeerd worden' en dan als burger braaf uitvoeren wat de overheid 'oplegt'; het gaat over 'waar kan ik zelf het beste de informatie halen en van wie en hoe kan ik met hem of haar daarover in discussie treden ? Vervolgens vorm ik als burger dan zelf wel een mening over wat de overheid van ons vraagt. Willen we als communicatieprofessionals van toch vaak boven de 25, deze nieuwe generatie nog overtuigen met dit soort campagnes, dan zullen we volgens mij toch iets anders moeten doen. Wat dan, dat weet ik ook nog niet precies, maar dat het open, persoonlijk en gericht op interactie moet zijn, dat weet ik dan weer wel!
0 Comments: 0
Post a CommentPost a Comment
<< Home