Mediakosten omlaag door slim gebruik pr?
Saturday, February 28, 2009

De kredietcrisis schudt de marketing goed op. Marketingbudgetten worden steeds kleiner en advertentieuitgaven dalen. De marketingpublicaties besteden er veel aandacht aan. Zo ook Marketing Tribune. Om marketingdoelstellingen in mindere tijden toch waar te kunnen maken, besteedt dit blad aandacht aan free publicity als alternatief. Ward is benaderd om zijn mening te geven. Hierbij delen uit het artikel dat verschijnt in het aankomende nummer van Marketing Tribune
De stekker uit de advertisingbudgetten en inzetten op een warme relatie met de journalisten met links en rechts een persmoment? Ward van Beek, eigenaar en oprichter van Whizpr, weet wat pr wél voor een merk kan doen, juist als de budgetten niet tot in de hemel reiken: 'Pr biedt een goede basiszichtbaarheid voor een relatief laag bedrag. Bedrijven die hun marketingbudget zien slinken naar 50.000 euro per jaar, zullen niet veel advertenties meer kunnen plaatsen of aan beurzen kunnen deelnemen. Ze kunnen voor dat geld echter wel een kwalitatief goed pr-programma in de lucht houden, met behoorlijke zichtbaarheid bij alle doelgroepen. Pr is in zekere zin goedkoper. Advertenties komen daarna pas, en zijn iets luxer'. Van Beek, wiens pr-bureau is gespecialiseerd in technologie en lifestyle en die naast grote klussen als Picnic ook bescheidener klanten bedient, vindt wel dat pr uit een ander vaatje zou moeten gaan tappen om aanspraak te kunnen blijven maken op een groot deel van de promotionele euro: 'Traditionele pr, op basis van persberichten, persbijeenkomsten en een evenementje, heeft het net zo moeilijk als traditionele media. Moderne pr houdt rekening met het feit dat steeds meer communicatie zich online afspeelt. Het online imago en de online zichtbaarheid staan centraal. Dit betekent dat pr moet omgaan met andere beïnvloeders dan de officiële journalist of analist.'
Ward refereert hier aan de PR 2.0 activiteiten die wij inzetten om het bereik van de bedrijfsboodschappen te vergroten. Het internet biedt een breed platform van overige beïnvloeders, zoals bloggers, sociale netwerken en de kracht van Google.
En is het niet om de crisis, dan vanwege de nieuwe werkelijkheid, maar pr zou hoe dan ook veel hoger op de agenda van iedere marketingprofessional moeten staan, vindt Van Beek: 'Pr is denk ik het enige marketing- en communicatie-instrument dat in staat zou moeten zijn de hele mediaverandering in de volle breedte te overzien en er op in te spelen. En dat vergt een radicaal andere manier van omgaan met pr. Wij zien dat online reputatiemanagement een activiteit is die eerder bij pr terechtkomt dan bij dm, sponsoring, webmarketing, of reclamebureaus.'
Labels: marketing tribune, whizpr
0 Comments: 0
Post a CommentPost a Comment
<< Home