PR werkt!

Monday, February 06, 2006

PR is een succesvol reclamemiddel, dat steeds vaker wordt ingezet nu het met de traditionele reclamevormen steeds ingewikkelder wordt om de consument te bereiken. Het doel van pr is, volgens The Economist, positieve berichtgeving in de media te genereren - bijvoorbeeld door evenementen te organiseren, cadeautjes uit te delen of persconferenties te geven. Uit onderzoek van Procter&Gamble, `s werelds grootste consumentenproducten-groep, blijkt dat de zogenoemde `return on investment` bij pr aanzienlijk hoger ligt dan bij traditionele reclamevormen. Hoewel momenteel nog slechts 1% van het totale marketingbudget van Procter&Gamble wordt besteed aan pr, zal dit percentage in de komende jaren waarschijnlijk dan ook verder stijgen. Het gezamenlijke Amerikaanse bedrijfsleven heeft zijn uitgaven aan pr de afgelopen jaren reeds fors opgevoerd, zo blijkt uit gegevens van de New Yorkse investeringsbank Veronis Suhler Stevenson. Het afgelopen jaar bedroegen deze uitgaven circa 3,7 miljard dollar, tegen nog geen 2,5 miljard dollar in 1999. Volgens Veronis Suhler Stevenson zullen de pr-uitgaven de komende jaren met minstens 9% per jaar stijgen, tot zo`n 5,2 miljard dollar in 2009. De totale markt voor reclame en marketing groeit met hooguit 6,7% per jaar.