Mediatraining: let op je omgeving!

Thursday, February 02, 2006

Mediatrainingen zijn mooie uitvindingen. Ze stellen een organisatie in staat om zakelijk, sympathiek en to the point datgene te communiceren wat het communiceren wil. En als het goed is ook nog eens op zo'n manier dat de journalist er echt iets aan heeft. Het is een misverstand om te denken dat een journalist het liefst ongetrainde mensen spreekt. Zulke 'ruw' materiaal is namelijk lang niet altijd een diamant, en de waarde van de uitspraken blijken dan al snel van nul en generlei waarde. Als ze al relevant of begrijpelijk zijn. Stukgetrainde woordvoerders zijn daarentegen ook niet leuk. Daar komt helemaal niets zinnigs meer uit. En de getrainde moet dan ook altijd nog alert zijn op zijn omgeving en achtergrond... Deze woordvoerder hield met een strak gezicht vol dat er bij dit mijnongeluk absoluut geen wodka in het spel was. Zijn collega die ook in beeld komt, maakt zijn verhaal toch iets minder geloofwaardig...