PR heeft grotere emotionele impact dan reclame

Friday, January 27, 2006

Aandacht voor een bedrijf of product in de pers en op televisie genereert meer bekendheid dan reclame. De reden is dat de emotionele betrokkenheid van de consument bij public relations (PR) groter is. Uit neurobiologisch onderzoek blijkt dat de impact van PR wel afhangt van de omstandigheden. Zo is de manier waarop een bedrijf de pers haalt belangrijk, net als de aanleiding en de omstandigheden van de kijker/lezer. Publiciteit rond een ijsmerk heeft `s zomers een directe, maar kortdurende impact. Aandacht voor misstanden heeft een minder directe, maar langer durende impact.Naarmate de blootstelling aan reclame langduriger en vaker plaatsvindt wordt het verschil aan emotionele impact tussen reclame en PR kleiner. De hersenen hebben dan meer tijd om de informatie te verwerken en zich eigen te maken. Ook blijkt de impact van reclame toe te nemen als die gebaseerd is op een fundament van publiciteit in de pers en op tv. Die impact kan zowel positief als negatief zijn. Mede daarom is het belangrijk PR-uitingen waar mogelijk aan pre-testing te onderwerpen. Dergelijk onderzoek is voor reclame een gangbare maatregel, maar nu blijkt dat de rol van PR op reclame groot is, loont het de moeite ook PR te pre-testen.(bron: Admap)