Sorry... voor alles.

Tuesday, May 05, 2009

Een nieuwe ontwikkeling: het biechten is weer terug! We rommelen in ons dagelijkse leven wat aan, vervolgens zeg je 'sorry!' en daarmee is alles vergeven en vergeten. Althans dat lijkt het idee erachter. Of je biedt je excuses aan voor iets waar je zelf eigenlijk niets aan kan doen. Dat begon al bij de mensen van www.sorryeverybody.com, als excuus voor de herverkiezing van Bush. Recenter verscheen Van Lanschot-baas Deckers, die min of meer zijn excuses aanbood voor de financiële malaise. Sterke zet, want hij was de eerste die dat deed. En dat is lovenswaardig. Ander mooi voorbeeld is de baas van Domino's, al besproken door Ward. Op radio 538 is het zelfs een item geworden: de biechtstoel.

Maar naar aanleiding van de gebeurtenissen op Koninginnedag slaan sommigen mijns inziens een beetje door. Zo wordt er een 'sorry' geëist van betrokkenen die helemaal geen betrokkenen zijn. Even vooropstellen dat het allemaal heel erg is wat er is gebeurd (voordat ik daar weer mailtjes over krijg). Alleen wordt nu gesuggereerd dat Suzuki de naam 'Swift' niet meer kan gebruiken, omdat deze beladen is. Volstrekt onzinnig uiteraard. Het zal echt niet de eerste Swift zijn die betrokken is bij een incident. Verrekte behendige autootjes. Gelukkig zegt Suzuki zelf dat ze er niet eens over nadenken.

Centraal Beheer daarentegen wel. Even Apeldoorn Bellen zou opeens niet meer kunnen. Tuurlijk, de timing van de commercial, net na de gebeurtenis die begint met 'En nu een serieus bericht uit Apeldoorn' is op dat moment wrang. Maar welke link is er tussen bellen naar Apeldoorn en als een gek door die stad rijden? Ik zie hem niet. Maar de marketingjongens- en meisjes vinden het waarschijnlijk sowieso tijd voor iets nieuws. En dan verdwijnt er zomaar weer een prachtig icoon uit de reclamewereld. Alvast sorry daarvoor.

Labels: