Online netwerken geen essentiële informatiebron voor journalisten

Monday, April 27, 2009

Hoe verzamelen journalisten informatie en doen zij dat al via de (zakelijke) online netwerken die momenteel zo in opkomst zijn? Dat is voor Whizpr natuurlijk een hele interessante vraag. Dus toen de opleiding Bedrijfscommunicatie van de Radboud Universiteit Nijmegen ons benaderde met de vraag of wij een praktijkonderzoek voor studenten konden bedenken, was de keuze snel gemaakt. Vervolgens gingen zes studenten aan de slag. Via een online enquête, die werd ingevuld door bijna 80 journalisten, probeerden zij een antwoord op deze vraag te vinden. En wat bleek, journalisten vinden het over het algemeen ' leuk' gebruik te maken van online zakelijke netwerken, maar vergaren de informatie voor hun artikelen toch nog steeds met name via andere bronnen. De cijfers op een rijtje. De informatie voor artikelen komt met name van digitale persberichten (91%) en websites (81%). Daarnaast raadplegen ze vaak andere personen voor informatie (68%) en maken zij veel gebruik van zoekmachines (66%), e-mail (65%), weblogs (65%) en online nieuwsbrieven (62%). Slechts 38 procent maakt gebruik van online netwerken als informatiebron. De momenteel steeds populairder wordende micro-blogging applicatie Twitter wordt door journalisten ook gebruikt. Veertig procent van hen maakt wekelijks tot dagelijks actief gebruik van Twitter. Geeft toch veel inzicht zo'n onderzoek. Bedankt beste bedrijfscommunicatiestudenten. Ben benieuwd naar jullie cijfer! En voor belangstellenden: het gehele onderzoeksverslag is uiteraard bij Whizpr opvraagbaar.