User Generated Content, maar niet heus...

Monday, January 19, 2009


Social media zijn leuk. User generated content ook.

En uitdagend vooral...

Maar wat doe je als een medewerker online zijn eigen ethische normen hanteert, en gewoon maar eens wat uitprobeert? Of, misschien is het nog wel erger, wat doe je als je bedrijf op hoog niveau besluit om zelf online eens wat aan het imago te gaan doen…?


Mechanical Turk is een site van Amazon waar mensen tegen een kleine vergoeding, kleine taken uitvoeren die niet door computers gedaan kunnen worden, zoals het sorteren van beelden, of het uitschrijven van video’s. Afgelopen week werd daar een andere leuke job aangeboden: het tegen een vergoeding posten van positieve productreviews op Amazon.com.


Het is een verzoek van ene Mike Bayard om een product te beoordelen met “ a 100% rating (as high as possible).” Het maakt daarbij niet uit of iemand het product echt gebruikt heeft. “Write as if you own the product and are using it.” Het gaat zelfs nog verder: “Als je je eigen post geplaatst hebt, markeer dan andere, meer negatieve reviews als ‘not helpful’.” Gebruikers krijgen 65 cent voor elke positieve beoordeling die ze plaatsen. Mike Bayard heeft tientallen van dergelijke verzoeken op Mechanical Turk geplaatst.


Om welk producten gaat het? Het gaat om prodcuten van Belkin die regelmatig slechte reviews krijgen. En nu komt het: Mike Bayard is Business Development representative bij Belkin, en - volgens zijn LinkedIn-profiel - verantwoordelijk voor de “sales of Belkin products to major .com accounts such as Amazon.com. Hij betaalt dus mensen om valselijk goede reviews te plaatsen, van slechte producten, op de site van zijn klant…


Maar gelukkig, PR komt met een statement... een brief van de President himself: “Belkin has always held itself to the highest standards of corporate ethics and its employees to the highest standards of personal integrity…”


Yeah, right. Geschokt, verdrietig, postings verwijderd, maar verder? Verantwoordelijke op staande voet ontslagen? Interne policy aangepast? Excuses gemaakt aan klanten?


Hiermee ben je er op het web nog niet, die gifbeker moet eerst helemaal leeg… Zelfs zonder betaalde verzoeken van Mechanical Turk blijken mensen nu bereid om te gaan spitten op het web, en komt nu in de reacties, al naar boven dat de man onder verschillende aliassen ook zelf al heeft zitten posten


Wie nú nog een positieve Belkin-review vertrouwt…

Labels: ,

1 Comments: 1

At 7:22 AM7:22 AM , Blogger Asma Killy said... Blogger Asma Killy

het is interessant en leuk te delen, ik ben blij om je interessante en informatieve blog te bekijken, ga het houden in mijn bookmarks en zal laten zien aan mijn vrienden, die speciaal dit bericht van uw blog, hoop dat u het zult houden en zal je blog maken meer informatief en nuttig en voor dat je zal moeilijk worke,
http://www.enews.pk/het is interessant en leuk te delen, ik ben blij om je interessante en informatieve blog te bekijken, ga het houden in mijn bookmarks en zal laten zien aan mijn vrienden, die speciaal dit bericht van uw blog, hoop dat u het zult houden en zal je blog maken meer informatief en nuttig en voor dat je zal moeilijk worke,
http://www.enews.pk/

  

Post a CommentPost a Comment

<< Home