There is magic in the air...

Wednesday, January 07, 2009

...of is het gewoon gebakken lucht? Van tijd tot tijd komen ze langs: de benoemingen in de Magic Quadrants van Gartner. Internationale bedrijven zijn er dol op, en communiceren het graag. Ook wij sturen wel eens een berichtje erover uit. Uiteraard alleen als ze in het Leaders Quadrant zitten, want dat is cool. De andere drie kwadranten zijn voor de mindere helden. Dat levert geen fraaie berichten op: 'Gartner vindt bedrijf X een loser'.

Maar wat als je altijd tussen de 'leaders' stond, maar dit jaar niet meer? Hou je dan opeens op met communiceren? Zo bekeken is het eigenlijk beter er helemaal niet in te staan. Het lijkt me makkelijker uit te leggen waarom je niet bent meegenomen in het onderzoek, dan te verklaren hoe het komt dat je bedrijfsvoering het afgelopen jaar nogal twijfelachtig is geweest ten opzichte van anderen. Overigens heeft dat hele kwadrant sowieso weinig PR-waarde. Als je echt zo'n leider bent, zou de pers dat al lang moeten weten...