Buffer Overflow
Saturday, January 03, 2009

De dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw zijn bij uitstek gelegenheden om eens op je gemak te reflecteren, archiveren en dingen op een rijtje te zetten. Achterstallig onderhoud op de mailbox verrichten, en ook eens een keer alle bookmarks flink opschonen, zodat je goed voorzien van een select aantal goede favoriete websites, blogs, social networks en andere informatietools weer helemaal klaar bent voor de uitdagingen van het nieuwe jaar. Voor zover mijn goede voornemen...
Ik heb geen flauw idee hoe anderen het doen, maar hoe meer informatie en tools ik tot mijn beschikking heb, hoe minder ik het gevoel heb dat ik het overzicht nog heb. Okee, misschien is het nastreven van overzicht wel verschrikkelijk 'old milennium', maar ik stel daar nou eenmaal prijs op.
Sinds een paar maanden blog ik ook actief op DutchCowboys, waardoor ik een additionele reden heb om vooral graag snel op de hoogte te willen zijn van wat zich waar op het web allemaal afspeelt. En daar zit 'm nou net de crux. Dat is namelijk zo goed als onmogelijk. De ontwikkelingen op het gebied van internet, communicatie, social networking, social media gaan zo snel dat je je er fulltime mee bezig kunt houden, en nog steeds maar een fractie kunt volgen van wat er zich afspeelt. En als je wel de tijd maakt om meer te volgen, wie betaalt dat dan? Hoeveel uur kan er eigenlijk in een dag?
Ik dook mijn bookmarks in en ontdekte dat een deel van wat ik ooit belangrijk had gevonden, inmiddels (onopgemerkt door mij) het loodje had gelegd. So far so good. Andere sites boden echter juist heel interessante doorkijkjes naar weer andere sites, zodat ik netto voor elke oude bookmark die ik wilde schonen, drie nieuwe bookmarks over hield. Dat is nog eens opruimen. Stel je voor dat je je zolder opruimt, en uit elke doos die je opent komen drie nieuwe dozen tevoorschijn. Allemaal met fascinerend materiaal. Dat is juist de pest. Niks willen weggooien, alles willen bijhouden. Ik zei het al, misschien niet de juiste instelling voor het hier en nu...
Okee, daar zijn ook weer mooie tools voor, als je de tijd wilt nemen om ze te vinden, aggregatie van blogs en links, personal deskop ingericht, aggregatoren van aggregatoren opgezocht, RSS-feeds ingericht, inclusief prachtige dashboards. Alleen geen tijd om het allemaal te lezen en te onderzoeken. Ik kon het ook al niet met kranten: ongelezen weggooien. En het is alsof ik nu elke dag veertig kranten bezorgd krijg, met elke tien minuten een update. Ik krijg meer informatie dan ooit. Maar ben ik beter geïnformeerd? En ben ik gelukkiger? Beter geïnformeerd wel, en daar geniet ik wel van. maar in plaats van dat ik nu het gevoel heb 'nooit meer iets te hoeven missen' heb ik elk moment het gevoel dat ik van alles aan het missen ben...
Keuzestress, information overload, buffer overflow. Dat gevoel besluipt me af en toe wel, dat je in een race zit waarbij alles alleen maar sneller gaat, en het simpelweg bijblijven meer en meer moeite kost. Een ware Rat Race, waarbij iedereen elkaar op sites als DutchCowboys en MarktingFacts aleen maar gek maakt, door steeds weer iets nieuws, leuks en nuttigs te signaleren, dat niet alleen een aanvulling is op het bestaande, maar heel vaak ook een vervanging. Alsof je net een nieuwe auto hebt, en dan na een maand overschakelt op een andere, omdat hij net iets meer kan, of net iets hipper is.
Vandaag las ik in een commentaar op een DutchCowboys-verhaal waarin Facebook wordt aangehaald: "Facebook=oud/pasé". Zit ik er zelf nog maar een half jaar op, merk ik dat de aanwas aan nieuwe vrienden toeneemt, en moet ik nu dan toch horen dat het alweer passé is.
Lopen we met zijn allen niet gewoon veel te ver voor de muziek uit?
Er zijn in Nederland nog hele volksstammen die zelfs nog nooit van Facebook gehoord hebben. Ik ken mensen die - ongelogen - als je ze Googelt gewoon niet naar voren komen. Die volstrekt gelukkig verder leven zonder een online presence. Mensen die een GSM-toestel hebben om te bellen, en heel misschien te sms-en, niet om foto's direct op flicker of blog te plaatsten en er vervolgens over te Twitteren. Het succes van sites als Marktplaats.nl is overigens ook gebaseerd op het feit dat zij begrijpen dat de sleutel tot zakelijk online succes niet bij deze avantgarde ligt, maar bij de gote gemene deler, de groep die het het liefst zo simpel mogelijk houdt en liefst op basis van tekst een advertentie plaatst, heel simpel, in een paar stappen, met als grootste extravagantie een foto.
Okee, over dan naar één van die mooie tools die ik 'ontdekte' via mijn bookmarks, terwijl het al wat langer bestaat: oSkope. Een Een Duits/Zwitserse co-productie en een visuele zoekinterface voor populaire sites als Flickr, YouTube en eBay. oScope presenteert de zoekresultaten gewoon veel overzichtelijker, mooier en makkelijker hanteerbaar dan de sites zelf. Nuttig? Wel iets. Leuk? Zeer zeker. Tijdwinner? Ik betwijfel het...
1 Comments: 1
Zooooooo mee eens. Uit het hart gegrepen. Maar ja; ik ben nog ouder dan jij.Zooooooo mee eens. Uit het hart gegrepen. Maar ja; ik ben nog ouder dan jij.
Post a CommentPost a Comment
<< Home