Kredietcrisis, PR-bureau eruit?
Monday, October 20, 2008
Het is nog niet gebeurd hier, een klant die opzegt omdat hij even geen vertrouwen meer heeft in de economie, maar het kan zo maar gebeuren. En laten we eerlijk zijn, je kunt je er iets bij voorstellen nu de kredietcrisis toch ook echt overgewaaid is naar Europa. Zelf zou deze Whizpr-medewerker eventuele plannen om een huis te kopen ook even op een laag pitje zetten op dit moment. Het lijkt dan ook voor de hand liggen voor bedrijven om in economisch lastige tijden geld te besparen door de kosten van PR- bureaus te schrappen.
Maar, u voelt ‘m al aankomen…;-) juist nu, in een recessie, is een proactieve PR- en communicatiestrategie extra belangrijk. Om maar even in de woorden van Harvard Business Review van afgelopen voorjaar te spreken: “Het is algemeen bekend dat merken die juist meer aan marketing en communicatie doen tijdens een recessie, terwijl de concurrentie snijdt in de kosten, de kans in hebben om hun markt aandeel te verhogen en hiermee dus een snellere ROI realiseren dan dat ze dat in een hoogconjunctuur zouden doen.” Mooier hadden we het zelf niet kunnen zeggen…Ok, ok, als je moet kiezen tussen de lonen uitbetalen of je PR-bureau aanhouden, dan winnen de lonen het, maar in alle andere gevallen zou PR een van de laatste zaken moeten zijn waar op bespaard wordt.
Goedkoper
Toch nog maar even een paar redenen op een rijtje:PR door een PR-bureau is goedkoper dan door een interne PR-afdeling. Het hoofd marketing gaat echt geen persdatabase opzetten en bijhouden, pitches richting de pers bedenken, persberichten schrijven of uren bellen om de relevante journalisten en bloggers te bereiken. Daar is toch minimaal een enigszins senior PR- persoon voor nodig wiens jaarsalaris een stuk hoger ligt dan het bedrag dat u maandelijks aan een PR-bureau kwijt bent. Bovendien kan zo’n bureau het PR-werk ook nog eens over meerdere mensen verdelen.
Oplettender
Een PR-bureau is altijd aan het opletten als het om journalisten en bloggers gaat. Als een journalist of blogger snel informatie nodig heeft voor een artikel, is een korte reactietijd essentieel. Als u alleen nog intern marketing personeel in huis heeft, die zich nog al eens verliezen in interne communicatiedingetjes ;-), loopt u kans belangrijke PR-kansen te missen.
In het vizier blijven
Een PR-bureau betekent ook toegang tot hun database en journalistennetwerk. Hun database en journalistennetwerk zorgt ervoor dat uw bedrijf zichtbaar blijft voor de pers tijdens ronde tafeldiscussies en andere persevenementen. Zichtbaar blijven is extra belangrijk in een recessie als de zwakkere concurrenten omvallen en zorgt er voor dat u niet schittert door afwezigheid.
Gevonden worden in Google
Een PR-bureau betekent links in Google: Als u tegenwoordig iets wilt weten over een bedrijf, dan Googelt u het even. Een PR-bureau zorgt ervoor dat er (positieve) content over uw bedrijf terechtkomt op nieuwssites, waardoor er links in Google blijven en uw bedrijf en uw dus (positief) vindbaar blijft.
Ondersteuning voor het verkoopteam
PR geeft het verkoopteam een voorsprong. Als er wordt bespaard op marketing, blijft het verkoopteam meestal tot het einde toe overeind. Maar wat roept de verkoopafdeling? “Niemand kent ons” “Onze salestrajecten duren te lang omdat we de helft van onze tijd bezig zijn om prospects uit te leggen wie we zijn en wat we kunnen”. Erg jammer als deze voorsprong wegvalt.
Kortom, nu de kredietcrisis ook is overgewaaid naar Nederland is er niks mis mee om bedrijfskosten eens te heroverwegen, maar in paniek raken en gaan besparen op elke potentiële kostenpost is wat te veel van het goede en besparen op een van de goedkoopste manieren om te zorgen dat je bedrijf zichtbaar blijf t voor klanten en prospects, is mijn inziens al helemaal wat teveel van het goede.
Labels: kredietcrisis, PR-bureau
0 Comments: 0
Post a CommentPost a Comment
<< Home