Het nieuwe nieuws
Wednesday, November 26, 2008

Afgelopen woensdag woonde ik in de Rode Hoed in Amsterdam het eerste event van de Dutch Media Professionals bij: Rethinking Media. Een verrassend leuke middag met discussies over nieuwe media, gratis nieuws en de kwaliteit hiervan. Onder leiding van Rick Nieman, het gezicht van RTL Nieuws, kwamen onder meer de hoofdredacteuren van Sp!ts en Parool, Peter R. de Vries (ja, daar heb je hem weer) en Michiel Bicker Caarten van BNR aan het woord. Interessant was de discussie tussen Sp!ts en Parool over hun onafhankelijkheid. Sp!ts-hoofdredacteur Bart Brouwer stond op het punt gelyncht te worden toen hij openlijk vertelde over het gebruik van advertorials die niet als zodanig worden aangeduid richting de lezer. De adverteerder in Sp!ts koopt naast zijn advertentie ook redactionele aandacht. Een doodzonde volgens het aanwezige, traditionele journaille. Ik weet ook nog niet of ik hier als PR-consultant blij van moet worden. Al begrijp ik goed dat een gratis krant voor deze werkwijze kiest.
Naast discussies vond er ook nog een zeer interessante keynote plaats van Almar Latour, Hoofd van The Wall Street Journal Online. Een 38-jarige Limburger (yeah!) die de online editie van de Amerikaanse zakenkrant tot een groot succes heeft gemaakt. Zo surften tijdens de kredietcrisis twintig miljoen mensen naar de site om de crisis online te volgen. Waarna zijn baas hem vroeg of hij die crisis misschien zelf had beraamd.
Al met al een zeer geslaagd evenement waar hopelijk meer edities van volgen.
0 Comments: 0
Post a CommentPost a Comment
<< Home