Boilerplate laat iedereen koud

Wednesday, November 12, 2008

De boilerplate, een standaardbeschrijving van wat een bedrijf doet, is het meest ongelezen gedeelte van een persbericht. Van Dale noemt het zelfs clichéschrijverij! Meestal te lang, bijna altijd met jargon, en vaak vol van superlatieven. Die laatsten laten we echter als PR-bureau vaak staan omdat we klanten al teleurstellen door die woorden uit de body van het persbericht halen.

Natuurlijk, ook wij maken ons schuldig aan onleesbare boilerplates. Stukken van drie alinea's en vol met termen die meestal door het internationale hoofdkantoor verplicht worden gesteld.
Gelukkig hebben we ook goede voorbeelden: Over Oracle: Oracle is 's werelds grootste leverancier van bedrijfssoftware. Of Sun: Sun ontwikkelt technologieën die bedrijven wereldwijd vooruit helpen. Onder de eenduidige visie – ‘The Network is the Computer’ – stimuleert Sun participatie in netwerken door het delen van innovaties, het ontwikkelen van communities en zijn leiderschap in open source.

Kort maar krachtig is het devies. Maar hoe doe je dat voor minder bekende bedrijven: die hebben vaak wat meer uitleg nodig. Aan de andere kant, die hebben toch ook de ambitie groot te worden, dus waarom niet direct beginnen met krachtige termen? En bovendien, hoe goed is je persbericht, als je onderin nog extra uitleg moet geven... ?