Een goede Twitter-headline is het halve werk...

Friday, October 30, 2009


Al enige tijd volg ik de blog van Jeff Bullas, een social media expert die regelmatig allerlei interessante, maar met name praktische artikelen post over dit onderwerp. Zijn artikelen zijn regelmatig erg handig, zoals een recent stuk over hoe je een directeur overtuigt van het belang van social media of een artikel dat aangeeft waarom social media zo’n invloedrijk marketing middel zijn. Maar zijn recente post over hoe je door een goede Twitter-headline het aantal bezoekers op je blog kunt verhogen, vond ik ook erg bruikbaar. Het is namelijk een probleem waar ik nogal vaak mee worstel. Heb ik een Tweet bedacht voor mijn post, kan ik niet bedenken hoe ik er in 140 tekens een kop van kan maken die de lezer uitnodigt door te klikken naar mijn blogpost.

Jeff Bullas benadrukt in zijn artikel dan ook dat de komst van Twitter de kunst van de boeiende kop weer helemaal heeft teruggebracht. Daar zijn twee redenen voor: je hebt maar 140 tekens tot je beschikking en de content is streaming, dus in enkele seconden is je kans op een doorklik voorbij. Gelukkig zijn er wel een aantal tips & trics te bedenken voor boeiende koppen.

Het is niks nieuws, maar er zijn headlines ontwikkeld in de afgelopen vijftig, zestig jaar die gewoon nogal blijken te scoren. Sommige zijn open deuren en ze zijn zeker niet in alle gevallen te gebruiken, maar als je een leuke blogpost hebt geschreven en je peinst je suf over een goede headline kun je hier wellicht eens aan denken:
- De 'Je-krijgt-wat-je-wilt'- Tweet, dus bijvoorbeeld 'Het geheim van een goede gezondheid is (link)'
- De 'Voorspel- of-geschiedenis'-Tweet, dus bijvoorbeeld: Tien voorspellingen over de toekomst van Social Media: (link)
- De 'Speel-in-op-problemen-en-angsten' -Tweet, dus bijvoorbeeld:Voorkom dat je de Mexicaanse griep krijgt: (link)
- De 'Geheime-feiten' Tweet, dus bijvoorbeeld: Tien leugens over de dood van Michael Jackson: (link)
- De 'Hoe-doe-je-het'-Tweet, dus bijvoorbeeld: Hoe schrijf je een goede Twitter-headline: (link)
- De Beste of Slechtste-Tweet: De tien grootste fouten gemaakt door bloggers: (link)

Hmm....nu even een goede Twitter-headline bedenken voor deze blog post. Hoe schrijf je de ideale Twitter-headline ? Of het geheim van een goede Twitter-headline is ?

Labels: , , ,