Is marketing dood?

Friday, October 16, 2009

Vorige week kopte Hubspot met de kop “Is PR dead”? Als je een marketeer bent, en je leest deze post omdat je getriggerd bent door de kop, dan weet je nu hoe ik mij voelde toen ik die kop las. En geef toe, er zijn net zo goed tal van marketingbureaus die de kracht van social media nog niet hebben ontdekt en in hun advies naar de klant nog steeds aan komen zetten met de traditionele folder of het spotje op de radio.

Betekent dit dat marketing ook al dood is? Of stervende? Volgens de argumentatie van de Hubspotters dus wel. Als we het hebben over social media en web 2.0 zijn ‘interactie’ en ‘relatie’ toch wel de sleutelwoorden. Als we het hebben over relatie in de marketingmix, dan is het juist PR waar dat het meeste in past. PR draait immers om Relations (met de pers net zo goed als met andere stakeholders) en Interaction. Als we het over push en pull hebben, dan zijn het juist de marketeers die het push principe hebben uitgevonden.

Kortom, het doodverklaren van PR kan alleen maar afkomstig zijn van een marketeer. PR leeft juist. Na jaren van stagnatie en beperkte innovatie, zijn de ontwikkelingen binnen de PR haast niet meer bij te benen. Alive and kicking!

Als je wat verder leest blijken ze het op Hubspot ook wel te begrijpen. De tips die ze aanreiken aan PR-bureaus kloppen allemaal. Dit is inderdaad de toekomst van PR. En ja, er zijn nog steeds PR-bureaus die dit nog niet begrijpen. Maar dat komt wel. Het proces duurt lang. Wij zijn nu al bijna drie jaar bezig met de transitie en het opvoeden en informeren van onze klanten en nu pas begint een substantieel deel van hen er om te vragen.

Beïnvloeding zit in de relatie

PR is voor mij het beïnvloeden van beïnvloeders. Van oudsher zijn dat journalisten, trendwatchers en analisten. Persberichten speelden daarbij traditioneel wel een rol, maar het belangrijkste was en is het persoonlijke contact. En inderdaad, het opbouwen en onderhouden daarvan, gaat makkelijker met tien journalisten dan met 10 journalisten en 90 bloggers. Eens te meer een reden om een PR-bureau die wel die span of attention heeft, in te huren om je daarbij te helpen. Beïnvloeding zit dus in de relatie. Ook het effect van sociale netwerken in deze context moet niet onderschat worden.

En de belangrijkste beïnvloeder van allemaal blijft Google, met zijn zoekresultaten. De meeste mensen beginnen nog steeds hun zoektocht naar informatie op Google. Dus hoog eindigen in de resultaten, verzekert je dat je opvalt bij een brede groep mensen. Nu kun je je marketingbudget natuurlijk volledig onderbrengen bij de SEO en SEM boys and girls en je positie garanderen met Adwords, maar draagt dat uiteindelijk bij aan je reputatie?

Reputatie bouw je op als anderen over je schrijven. Of dit nu journalisten zijn of bloggers. Hoe meer exposure, hoe meer bouwstenen die bijdragen aan je reputatie. En geef toe… een artikel op Telegraaf.nl, DutchCowboys, Nu.nl, Telecompaper of Marketingfacts, werkt geweldig voor je positie in de Google ranking omdat deze sites een hoge SEO-waarde hebben.

Persoonlijk contact het allerbelangrijkste

Maar hoe krijg je aandacht van die sites? Dan gelden toch de basisregels van PR weer: persoonlijk contact is het allerbelangrijkst. Een boodschap die goed getarget is, maakt gewoon meer kans op publicatie en daar kan een persbericht bij helpen.

Ik weet dat ik nu generaliseer, en ook weer heel veel bloggers en journalisten te kort doe, maar in onze ervaring zijn zelfs de meest ervaren bloggers en journalisten nog blij te maken met een goede tip, met goed nieuws. Dat een goed verhaal zichzelf wel verspreidt over het internet klopt helemaal, maar het tempo waarop kan wel eens erg laag zijn. Soms is het al oud nieuws als het de journalist bereikt. Journalisten, en zeker ook bloggers, willen graag iets als eerste hebben. En daar kan PR bij helpen. Een recent voorbeeld is de introductie van een nieuw sociaal netwerk, Culios.nl. Primeur voor Telegraaf. Van daaruit opgepakt door Radio538. En naar aanleiding van het persbericht dan nog een stuk of 15 sites die het nieuws hebben opgepakt. Resultaat: in één dag van 100 naar 2000 leden. Hoe goed het verhaal ook… een nieuwe speler op de markt haalt deze cijfers niet in een dag als je alleen afhankelijk bent van social media.

Kortom PR is niet dood. PR is meer dan levend. En meer dan dat: Marketing en PR zijn meer dan ooit met elkaar verweven. The King is dead. Long live the King!

In een nieuw artikel van de Hubspottters schetsen ze het ideale profiel van de PR professional. Ook hier ben ik het grotendeels mee eens. De focus op social media is inderdaad cruciaal. Maar als je dan spreekt over volgers op Facebook, Twitter en de eigen blog, kijk dan alsjeblieft naar de kwaliteit van die contacten. Als die volgers vooral journalisten en bloggers zijn, zal de olievlek zich nog sneller verspreiden. En die olievlek zal zich alleen verspreiden als de boodschap nieuwswaardig, interessant en relevant is. En daar kunnen marketingmensen nog wel wat leren van PR mensen.

Labels: , ,