Als Facebook een land was…of de Social Media Monitor 2 resultaten

Tuesday, October 20, 2009

Social Embassy, onderdeel van de Media Embassy, maakte gisteren de uitkomsten bekend van het onderzoek: de Social Media Monitor 2. Versie 1 is een half jaar geleden onthuld. Whizpr heeft een aantal journalisten geïnteresseerd voor de bijeenkomst en was er zelf bij. Al dan niet bevooroordeeld als ik was – het is immers een betalende klant – heb ik een inspirerende middag gehad in Utrecht. Hoe serieus zijn de social media? Hoe doet de top 100 adverteerders het in de social media? Hoe groot is Serious Request op Hyves? En, wat als facebook een land was? Deze en meer vragen zijn beantwoord tijdens deze bijeenkomst.

Steven Jongeneel, initatiefnemer van de Media Embassy, trapte af en onderstreepte met een paar flinke penseelstreken hoe snel de social media zich ontwikkelen en hoe serieus ze te nemen zijn. Daar gaan we. Hyves (8 miljoen leden) heeft een groter bereik dan de grootste Radio- of televisiezender in Nederland. Facebook heeft in de laatste 9 maanden 100 miljoen (ja, honderd miljoen) nieuwe gebruikers. En 1 op de 8 stellen die verleden jaar in Amerika trouwden, heeft elkaar ontmoet op social media. Over impact gesproken. Steven haalde hierbij enkele statistieken uit het YouTube-filmpje Did You Know 3.0 aan. Als je toch bezig bent, het 4.0 filmpje staat er ook al.

Social media zijn anders dan andere media, ging Steven verder. Ze zijn moeilijker beheersbaar, ze vinden moeilijker aansluiting met de planningscyclus van ‘de marketingkalender’. Het gaat namelijk om een doorlopend en ander proces. Social media zijn bewerkelijker dan andere media. En, tot slot, hoe meten we het rendement van de inspanningen? Ook dat is moeilijk te beantwoorden.

Een mooi voorbeeld van succesvolle inzet van social media is Serious Request van 3FM. Maar liefst 394.560 mensen waren op 19 oktober lid van die Hyve. 394.561, want ik ben die dag ook lid geworden. Ter vergelijking, de stad Utrecht heeft ‘slechts’ 301.000 inwoners. Bart de Voogd, Manager Marketing & Communicatie van de NPO, lichtte toe: “Radio is eigenlijk al jaren ‘social media’. We delen content, muziek van anderen, en we betrekken al lang de luisteraars in de uitzending.” Het mooie van het verhaal is dat de Hyves-pagina van Serious Request is opgezet door een aantal fans. “Nadat er steeds minder activiteit was, hebben wij de Hyve na overleg overgenomen." Ook in voorbereiding op de inzamelingsactie in december wordt Hyves ingezet. Zo hebben fans die het glazenhuis naar hun stad willen halen Hyves gecreëerd. Dat gaat dan om aantallen om jaloers op te zijn, als je dat vergelijkt met het bedrijfsleven. De meeste bedrijven hebben maar zo’n 2 a 3.000 leden.

Hoe doen die bedrijven het dan op de social media? Het Social Media Monitor is uitgegaan van de top 100 adverteerders volgens Nielsen (Bruto Mediabestedingen top 100 merken). Helaas voor Serious Request of 3FM vallen zij hier niet in. Leonie Jansen, Social Media Marketeer bij de Social Embassy, presenteerde de cijfers. Waren er een half jaar geleden nog maar 14 van de 100 aanwezig op de Social Media, nu zijn dat er 35. De social media die Leonie onder de loep heeft genomen zijn: Twitter, Linkedin, Facebook, Netlog en de eigen weblogs van de bedrijven. Kernconclusies: flinke stijging, maar eigenlijk vrij weinig activiteit en interactiviteit. Net als op een bruiloft: een derde staat op de dansvloer, maar ze weten nog niet echt wat ze er doen moeten. Een enkeling danst.

De top 5 (aanwezigheid in de social media en activiteit in de social media) van de top 100 adverteerders:

1. Bol.com
2. Rabobank
3. ANWB
4. Radio538
5. Telfort

Het volledige onderzoek is te downloaden op http://socialmediamonitor.nl/.

Willem-Albert Bol, Mediamanager Brand & Strategy van Vodafone, nummer 7 op de lijst, legde tijdens de bijeenkomst uit hoe Vodafone de social media inzet. Het werk van het webrelations team sprak mij het meeste aan. Zij scannen de social media af en signaleren trends. 'Luisteren naar je klanten in de social media. Luisteren en bijsturen van het beleid.' Hij moedigde ieder bedrijf aan zich in de social media te begeven. “We weten allemaal dat het er is. We moeten er allemaal een antwoord op formuleren, en dat antwoord is voor iedereen anders. Get your act together and do it.”

Een hoop inspiratie en een onderzoek in mijn tasje rijker liep ik over Hoog Catherijne. Ik dacht nog na over wat Steven vertelde over Facebook. 100 miljoen nieuwe gebruikers in 9 maanden, ruim 330 keer de stad Utrecht, rekende ik uit. Als Facebook een land zou zijn, dan zou het het vierde grootste land ter wereld zijn. Het zou er heel anders uitzien dan hier op Hoog Catherijne, want 94 van de 100 top merken in Nederland, zouden er niet aanwezig zijn. En van die 6 merken die er wel staan, plaatst alleen Radio538 regelmatig content. Wordt er in ieder geval toch nog een beetje gedanst.

Labels: