Monday, January 29, 2007

ICT-bedrijven zien PR en reclame als belangrijk marketinginstrument

26-JAN-07 Public Relations valt binnen een bedrijf meestal onder verantwoordelijkheid van de communicatie of de marketing manager. Het gaat om activiteiten die bijdragen aan het wederzijds begrip tussen bedrijf en haar klanten, leveranciers, distributeurs, medewerkers en beleidsmakers op diverse niveaus. Geloofwaardigheid staat daarin centraal en de activiteiten richten zich met name op media-aandacht. Bijna alle ICT-bedrijven zien reclame en PR als belangrijke marketinginstrumenten. 75% van de ICT-bedrijven besteden PR werkzaamheden uit aan een extern bureau. Dat blijkt uit onderzoek van Hill & Knowlton in Nederland. Cruciaal in de relatie tussen ICT bedrijf en PR bureau is de kennis van de sector, contacten met de media in de ICT sector, een goede pro-actieve samenwerking en een goede ‘klik’ tussen de externe adviseurs van het bureau en de contactpersoon bij het bedrijf. Door de recessie in de ICT-sector zijn de reclamebudgetten de afgelopen jaren afgenomen, maar de PR-budgetten zijn stabiel gebleven. Tweederde van de ICT-bedrijven verwacht in de toekomst in gelijke mate reclame te blijven maken, en meer dan de helft van de ICT-bedrijven verwacht in de toekomst meer aan PR te gaan doen. Wanneer PR wordt vergeleken met andere marketing-instrumenten, vinden de meeste ICT-bedrijven PR een adequaat instrument om geloofwaardigheid te creëren en merkbekendheid te vergroten. Voor het genereren van leads of het stimuleren van de verkoop vinden ICT-bedrijven andere marketinginstrumenten geschikter. Een kwart van de ICT-bedrijven heeft PR in eigen beheer. Het uitbesteden van PR is vooral populair bij hele grote (meer dan 100 medewerkers) en bij heel kleine ICT-bedrijven (minder dan 20 medewerkers). De belangrijkste reden om PR niet uit te besteden is ervaringen die het gebrek aan marktkennis en goede copywriters bij de PR-bureaus uitwezen.

Bron: Express.be