Verbod social networking tijdens werk: gemiste kans

Monday, October 12, 2009

Even snel Facebook of Twitter updaten tijdens je werk is net zo normaal als ’s avonds thuis of op je mobiel je zakelijke mail bekijken. Toch? Niet bij de meeste Amerikaanse bedrijven. Uit onderzoek blijkt dat 54 procent sociale netwerksites blokkeert zodat medewerkers zich volledig op hun werk kunnen richten. 19 procent staat het gebruik alleen toe voor zakelijke doeleinden.

Ik verbaas me over dit soort onderzoeksresultaten en kan me er niets bij voorstellen. Compleet blokkeren van deze netwerken laat zien dat je als bedrijf nog niet hebt begrepen dat medewerkers die actief zijn in sociale netwerken ook een kans betekent. Iedere medewerker is immers een potentiële ambassadeur en draagt bij aan het imago van het bedrijf waar hij werkt.

Een update van een zakelijke bijeenkomst of een Tweet over een project waaraan wordt gewerkt, kan leuke reacties en interessante bijdragen opleveren. En dan heb ik het nog niet eens over de voordelen van zakelijke relaties die zich ook in die sociale netwerken bevinden. Ja, het kan ook de verkeerde kant opgaan, maar er bestaan al goede voorbeelden van gedragscodes voor werknemers die online actief zijn die dit grotendeels kunnen voorkomen. Verder kent iedereen de basisregels van social networking inmiddels wel: denk na over wat je openbaar post en wie je als vriend of volger accepteert.

Het blokkeren van sociale netwerken voor medewerkers zie ik ook als een teken dat deze bedrijven nog geen notie hebben van ‘het nieuwe werken’. Werk en privé lopen onvermijdelijk in elkaar over en is niet meer gebonden aan tijd en locatie. Werkgevers die een beetje van deze tijd zijn weten dat werknemers die tijdens kantooruren ook actief zijn op sociale netwerken, niet minder productief hoeven te zijn en prima prioriteiten kunnen stellen. Werknemers die daar niet mee om kunnen gaan, vallen snel genoeg door de mand. En hoe denken de Amerikaanse CIO’s die aan het onderzoek deelnamen mobiele updates onder werktijd te voorkomen?

Ik zou het benauwd krijgen als ik bij een bedrijf zou werken dat dergelijke verboden zou opleggen. Toch zijn er volgens mij in Nederland nog legio bedrijven die een dergelijk beleid voeren. Het doet me denken aan de tijd dat veel bedrijven slechts een computer hadden met internettoegang voor een hele afdeling. Hoe lang gaan ze het deze keer volhouden?

Labels: , ,