Twitter werkt verslavend

Thursday, October 08, 2009


Als student loop ik nu een tijdje bij Whizpr rond en kijk ik vanaf de zijlijn naar de ontwikkelingen op het gebied van PR 2.0. Ik verbaas me echter iedere keer over 2.) fenomenen die tegenstrijdig lijken. Neem nu Twitter. Dat Twitter een krachtig PR instrument kan zijn, daar is op deze blog al over geschreven. Authenticiteit is daarbij belangrijk. Jezelf zijn. Zakelijke en privé tweets kan en mag je met elkaar afwisselen en kun je versturen vanaf elke mogelijke plek in de wereld.

Uit het verslag van de
netwerkbijeenkomst Zaak & Vrouw blijkt dat Social Media zorgen voor dat werk en privé beter gecombineerd kunnen worden, doordat het de mogelijkheid biedt om op een makkelijke manier te netwerken. Mee eens? Ik hoor hier collega's opmerken dat Twitter verslavend kan zijn. Gaat het privéleven hier niet uiteindelijk onder leiden? Ik, als nog vrij onervaren twitteraar, heb de afgelopen dagen mijn actieradius qua tweets eens wat opgeschroefd. Wat ik merkte, is dat ik naast het checken van mij mail bijna standaard inlogde op twitter. En dan heb ik nog niet eens een hippe mobiel die afgaat zodra je weer een tweet binnenkrijgt.

Een twitterverslaving is inderdaad voor te stellen. Hadden we een paar jaar geleden niet eenzelfde verslaving, de
crackberry? Beide middelen om tijd- en plaatsonafhankelijk toegang te hebben tot informatie. En dat past weer bij zo'n ander fenomeen dat ik vaak voorbij zie komen: Het Nieuwe Werken. Roland Hameeteman schreef van de week een column over Het Nieuwe Werken, die ook op Social Media van toepassing kan zijn.

In zijn blog stelt hij dat we er voor moeten waken dat we niet met z’n allen doorslaan . Op elk moment moeten kunnen werken of netwerken, is dat wel iets wat we willen nastreven? Roland stelt dat door structuur in je werk, je juist
vrijheid creeert voor jezelf. Het voorkomt ‘losse eindjes’ in je hoofd. Misschien zorgt een bepaalde structuur in je sociale-media-gedrag wel voor een betere work-life balance.

Toch lijken die twee dingen niet met elkaar te verenigen. Is het niet juist het vrije van social media, wat social media maakt tot wat hij is?
Ik ben benieuwd hoe de sociale media en de side-effects zich gaan ontwikkelen. Het moet toch niet zo zijn dat wij klanten nu aan een verslaving gaan helpen.

Labels: , , ,