De kwaal en het middel

Friday, September 25, 2009


Gelukkig zijn PR-bureaus niet de enige partijen die zich ergeren aan een te strakke interpretatie van de nieuwe telecomwet. Persberichten zijn geen spam. Mits de informatie relevant is voor de ontvanger. En laten we eerlijk zijn: dat had altijd al de drijvende factor achter het verzenden van een persbericht moeten zijn.

Vandaag bijval gekregen uit onverwachte en onverdachte hoek: Tom Sanders, hoofdredacteur van de zakelijke IDG-titels meldde zich spontaan bij ons met een opt-in. Dank daarvoor!
En dank ook voor de bijgaande argumentatie.

Geachte heer,mevrouw,

Per 1 oktober 2009 wordt in Nederland de nieuwe telecomwet van kracht. Zoals u ongetwijfeld weet, bevat deze wet een verbod op 'zakelijke spam'. Dit betekent dat voorlichters en public relations professionals niet langer in staat zijn om zonder expliciete toestemming persberichten of andere pr-informatie te verzenden.


Deze situatie is naar mijn mening onwenselijk en veroorzaakt een nodeloze bureaucratie. Bij deze email ontvangt u daarom een document waar ik toestemming geef om huidige en toekomstige redacteuren van de zakelijke titels van IDG Nederland in uw persbestand op te nemen. Let wel, het gaat hierbij expliciet om Channelworld, CIO, Techworld, Webwereld, Computerworld en Infoworld. Voor de overige IDG titels moet ik u verwijzen naar de respectievelijke redacties.


Ik hoor het overigens graag als een initiatief bestaat om de overheid te bewegen om de formulering van de telecomwet aan te passen.

Met vriendelijke groet,

Tom Sanders

Algemeen Hoofdredacteur Business to Business

IDG Nederland


Hij voegde daar nog de volgende oproep aan toe, maar daar is het inmiddels wat laat voor. :


Daarnaast lijkt het me zinnig om een lobby te beginnen om dit aan te passen. Zeker voor startups is deze wet funest, want ze mogen nu geen pers benaderen. of ze moeten een PR bureau in de arm nemen dat al wel toestemming heeft... lijkt me geen wenselijke situatie voor Nederland innovatieland (al kan ik me voorstellen dat het voor de PR branche nieuwe business kan opleveren ;-) )


Ik ben benieuwd naar de nieuwe business...